Rökstenen i Ăstergötland anses vara vĂ€rldens viktigaste runinskrift. NĂ€r en grupp forskare Ă„r 2020 presenterade en nytolkning, slog internationell media pĂ„ stora trumman. Medias tolkning av nytolkningen var nĂ€mligen en riktig godbit: redan pĂ„ 800-talet hade svenska vikingar varnat för klimathotet â och det i Greta Thunbergs hemland! En av forskarna, Henrik Williams, utvecklar nu teorierna i en detaljerad, noggrann och, fĂ„r jag sĂ€ga, hĂ€ngiven bok med titeln "Rökstenen och vĂ€rldens undergĂ„ng".
Runskriften pĂ„ stenen har varit kĂ€nd i Ă„rhundraden och man har forskat om den i 150 Ă„r â men den Ă€r extremt svĂ„rtolkad. Asaguden Oden har i runologin nĂ€stan 170 olika namn, och namnet Kabi kan stĂ„ för 84 olika ljudkombinationer. DĂ€rtill Ă€r delar av texten skriven i form av gĂ„tor och i chiffer. Klart Ă€r dock att en Varin lĂ€t resa stenen till minne av sin döde son VĂ„mod. SĂ„ lĂ„ngt inget ovanligt. Men det som sedan skildras, menar Henrik Williams, Ă€r inte nĂ„gon strid vilken som helst â utan en mellan ljus och mörker, vĂ€rme och köld.
Rökstenens text bestĂ„r av minnen frĂ„n en klimatkatastrof som Ă€gde rum för "nio Ă„ldrar" sedan â cirka 300 Ă„r. Mycket riktigt gĂ„r det ocksĂ„ att se spĂ„r i glaciĂ€rer, forntida islĂ€ndsk diktning och andra skriftkĂ€llor, efter ett stort vulkanutbrott som intrĂ€ffade Ă„r 536. Detta ledde till att solljuset blockerades av ett gasskikt, med efterföljande temperatursĂ€nkning och tio Ă„rs missvĂ€xt. För den jordbrukande vikingatida befolkningen var det en obegriplig hĂ€ndelse som kom att prĂ€gla efterföljande generationer lĂ€nge.
Williams, som Àr professor i runologi vid Uppsala universitet, orienterar inledningsvis lÀsaren i tidens mÄngkulturella vÀrld, dess myter och förestÀllningar, och tar vÀgen via sÄvÀl religions- som sprÄkforskningen. OvÀntat tolkar han uppkomsten av skriftsprÄk som ett "gift" för den muntliga traditionen: "I stÀllet för att tradera berÀttelser och hÀndelser skrivs de ner och glöms bort, eftersom de inte lÀngre behöver hÄllas i minnet." Detta Àr en intressant tanke, och fullt plausibel. I boken nÀmns ocksÄ förekomsten av "minnunga maen" i gamla HÀlsingelagen; mÀnniskor med uppgiften att tillhandahÄlla information som har traderats muntligt i ett halvt Ärtusende eller mer.
Författaren ger ocksĂ„ en snabbkurs i runlĂ€sarkonstens grunder och vokabulĂ€r. Det Ă€r den Ă€ldre runraden och den yngre, lĂ„ngkvistrunor och kortkvistrunor. HĂ€r blir Williams lite vĂ€l entusiastisk för sitt Ă€mne, och för en lekman blir det svĂ„rt att ta in all kunskap. DĂ€refter följer en grundlig genomgĂ„ng av Rökstenens text, rad för rad, runa för runa. Samtidigt berĂ€ttas om tidens begreppsvĂ€rld. Paralleller dras mellan Ragnarök â den förestĂ€llning om slutstriden mellan goda och onda som var sĂ„ central för vikingarna â och den kristna Uppenbarelseboken. Han Ă„terkommer ocksĂ„ ofta till den forntida islĂ€ndska diktningen med verk som "Völvans spĂ„dom".
Henrik Williams bok om Rökstenen mĂ„ste ses som ett praktverk. Undertecknad, med ett stort allmĂ€nt historieintresse, har lĂ€st den med behĂ„llning och flera aha-upplevelser â om Ă€n ocksĂ„ med stunder av uppgivenhet nĂ€r facktermerna stod som spön i backen. Som extremt vĂ€derberoende levde mĂ€nniskor under vikingatiden i stĂ€ndig oro för ogynnsamt vĂ€der. Men först och frĂ€mst Ă€r Rökstenen en del i en begravningsritual. HĂ€r slĂ„s broar över tiden mellan 800-tal och 2000-tal. Inför döden Ă€r vĂ„rt behov av tröst och hopp omĂ€ttligt.