Riktig stänkare i flera plan

Katrineholmsrevyn skalar ner och stramar upp lite i årets föreställning "In your face!" som hade premiär på trettondagsafton i Tallåsaulan.

revy2_TJ 140104 DRAGARE.jpg

revy2_TJ 140104 DRAGARE.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Recension2014-01-05 21:09
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Katrineholmsrevyn har skämt bort publiken med mycket eget material och hög Katrineholmsfaktor, och med att ha en ensemble med stor åldersspridning och många talanger. Efter de senaste årens succéshower med Katrineholmsrevyn är publikintresset på topp, med flera tusen förköpta biljetter och höga förväntningar som måste vara tuffa för ensemblen att möta. Särskilt som välkända aktörer som Ellinor Linder och Jeff Lindström hoppat över detta år.

Tur då att Pontus Kinnander återkommit som skådespelare med ny pondus och att fjolårets rookie, Marcus Enqvist, haft en sådan fin utvecklingskurva. Marcus Enqvists gestaltning av kommunalrådet och vice kommunstyrelseordförande Lars Härnström (M) kommer att gå till Katrineholms revyhistoria. För visst levererar Katrineholmsrevyn i år igen.

Man inleder med två klockrena sketcher, dels en om tågtrafiken med en existentiell knorr och dels lokala "Revysoffan" av Niklas Johansson, där "Lars Härnström" försöker göra en pudel och revyns Emma Blomberg får berätta om hur hon gjorde det mest berömda klippet i Sverige 2013, när hon gav finansministern en ny frisyr. Vet man om att Emma Blomberg var den som också i verkligheten klippte Anders Borg, får sketchen en extra dimension.

Niklas Johansson tycks ha varit i högform som textförfattare detta år, han är upphovsman till flera riktigt roliga, tänkvärda och hjärtevärmande sketcher och låtar. De handlar om allt från åldersnoja, pojkband, Vladimir Putins hbtq-politik och killar som grillar.

Killar ja, det är killarnas revy i år, mycket beroende på att man fått ihop en kvartett med bra kemi i Rasmus Broström, Marcus Enqvist, Pontus Kinnander och Niklas Johansson.

Det betyder inte att de kvinnliga medverkande försvinner i kulisserna.

I numret "PMS-troll" av Jenny Cronholm, beskrivs en omsusad hormonpåverkan ur ett genuint kvinnligt perspektiv. Cisse Brunosson gör ett musikaliskt "Breaking news" i första akten och får hela publiken att sjunga med, Linda Råsberg är i sitt esse i "Deadringer for love" och Lena Sirrewius är obetalbar som övrklasskärring.

Cia Ronachs kaxiga koreografi och dansensemblen lyfter föreställningen, liksom den levande musiken under ledning av Thomas Ronach.

Även om allt inte framkallar gapskratt är nivån hög. Egentligen innehåller "In your face" bara ett enda magplask, men det är å andra sidan en riktig stänkare och borde svida ordentligt på magarna på dem som kom på den dåliga idén att låta makten ta plats på scenen.

I ett nummer, som antagligen är avsett att häckla Katrineholms kommunalråd Göran Dahlström (S) och förra kommunchefen Mattias Jansson, låter man dem båda medverka i egen hög person i ett filmat inslag. Var Göran Dahlström och Mattias Jansson lätta att övertala? I så fall borde varningsklockorna ha ringt.

Det spelar ingen roll att Göran Dahlström agerar som en träbit och att Mattias Jansson spelar pajas och gör bort sig själv på ett hustak. Genom att bjuda in dem i föreställningen lämnar man ifrån sig vapnen, makthavarna upphöjs och man ger dem initiativet. Det handlar om en perspektivförskjutning som inte hör hemma i satirens värld.

Läs mer om