Kvinnlig stjÀrnensemble i Maggie Gyllenhaals regidebut

Olivia Colman Àr perfekt som plÄgad professor pÄ semester i smart Elena Ferrante-filmatisering.

Olivia Colman Àr perfekt som professor pÄ arbetssemester i Maggie Gyllenhaals Elena Ferrante-filmatisering "The lost daughter".

Olivia Colman Àr perfekt som professor pÄ arbetssemester i Maggie Gyllenhaals Elena Ferrante-filmatisering "The lost daughter".

Foto: Yannis Drakoulidis/Lost Daughter Productions/SF Studios

Recension2022-03-04 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: The lost daughter

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Olivia Colman, Jessie Buckley, Dakota Johnson

Regi: Maggie Gyllenhaal

Speltid: 120 min

Betyg: 3

Det Àr inte varje dag en film som denna dyker upp pÄ bio, sÄ det vÀcker intresse. "The lost daughter", baserad pÄ Elena Ferrantes roman med samma namn, Àr ett psykologiskt drama pÄ temat moderskap, förlagd till en grekisk semesterö och bevÀpnad med en kvinnlig stjÀrnensemble.

Efter decennier i branschen tar skÄdespelaren Maggie Gyllenhaal plats bakom kameran som regissör, och i intervjuer har hon berÀttat att nu ville hon Àntligen fÄ göra precis som hon sjÀlv ville. Just detta Àr ocksÄ ett Äterkommande motiv i filmen, kvinnor som fÄr eller snarare inte fÄr göra som de sjÀlva vill, och priset de fÄr betala om de gör det.

NÀr den medelÄlders professorn Leda (Olivia Colman) reser pÄ arbetssemester Àr det enda hon vill att fÄ vara ifred. I nÄgra underbara timmar njuter hon av stillheten. Men pÄ ön finns ocksÄ den unga mamman Nina (Dakota Johnson) och hennes stora, stökiga familj. De vÀller in pÄ stranden och tar över, och snart hemsöks Leda av fallande kottar, rutten frukt och skyfall. Det Àr som att sjÀlva ön försöker stöta bort henne. Framför allt vÀcker Nina minnen frÄn tiden dÄ Ledas egna döttrar var smÄ.

NÄgra av filmens mest intressanta scener Àr de nÀr Leda helt enkelt iakttar Nina och hennes lilla dotter Elena. NÀr de leker i vattenbrynet, och Elena duschar sin utmattade mamma med en liten vattenkanna, börjar Leda plötsligt grÄta och springer ivÀg. Filmen Àr full av smÄ trÀffsÀkra scener och enkla hÀndelser som fylls med olycksbÄdande mening. HÀr Àr det kvinnornas inre som Àr det mest intressanta.

Är man bekant med Elena Ferrante kĂ€nner man igen författarens typ av karaktĂ€rer. Kvinnor som Ă€r ömsom elaka ömsom empatiska. För detta kunde man inte ha valt en mer passande skĂ„despelare Ă€n Olivia Colman ("The favourite", "The crown"). Hon lĂ„ter varje interaktion vĂ€xla mellan vĂ€nlig artighet och öppen illvilja. Som nĂ€r hon leende gratulerar den höggravida grannen: "Children are a crushing responsibility. Happy birthday."

Genom att Àgna sig Ät ambivalensen (i stÀllet för att reducera mammarollen till nÄgot naturligt och sjÀlvklart lyckligt, eller till en skrÀckfilmsliknande mardröm) blir filmen ett intressant inlÀgg i diskussionen om moderskapet. Som förhoppningsvis kan fÄ lov att inrymma alla möjliga motstridiga kÀnslor.