Noveller
Mircea CÄrtÄrescu
Melancolia
Ăvers. Inger Johansson
Albert Bonniers förlag
Efter att 2019 ha lĂ€st och skrivit om rumĂ€nen Mircea CÄrtÄrescus roman "Solenoid" svor jag att aldrig lĂ€sa nĂ„got av honom igen. Ă tminstone inte skriva om nĂ„gra flera av hans böcker. Förutom att romanen bestod av nĂ€rmare tusen sidor bjöd sjĂ€lva texten pĂ„ ett stort motstĂ„nd. LĂ€sningen drog ut pĂ„ tiden. Jag missade deadline tvĂ„ gĂ„nger och kĂ€nde mig misslyckad. SmĂ„ningom lĂ€ste jag ut boken och skrev en recension. Det var en katastrofal recension. Kanske den sĂ€msta jag nĂ„gonsin har skrivit.
Men sĂ„ kom "Melancolia" pĂ„ svenska, som vanligt i översĂ€ttning av den eminenta Inger Johansson, och jag kunde inte hĂ„lla fingrarna borta. Och det Ă€r jag glad över, inte minst eftersom boken kan lĂ€sas som en lillebror till Mircea CÄrtÄrescus bĂ€sta bok "Nostalgia", som en gĂ„ng i tiden fick mig att falla pladask för författarskapet. Passande nog fĂ„r "Melancolia" sĂ€llskap av "Nostalgia" i nyutgĂ„va.
"Melancolia" Ă€r en nĂ€tt sak pĂ„ 200 sidor som bestĂ„r av en kort prolog, en Ă€nnu kortare epilog och dĂ€remellan tre sagor om ensamma pojkar, vars enda syfte tycks vara att skildra melankoli: en dunkel kĂ€nsla av diffus förlust â och stilla, njutningsfull sorg över denna förlust. Men nĂ„got mer vill vĂ€l Ă€ndĂ„ författaren sĂ€ga?
Melankoli Ă€r ensamhetens förste Ă€lskare; den drabbar oss frĂ€mst nĂ€r vi Ă€r ensamma. Ser man till de allegoriska inslagen i boken tycks Mircea CÄrtÄrescu vilja peka pĂ„ att vi alltid Ă€r ensamma, fĂ€ngslade inuti vĂ„ra huvuden, fast i en enmanscell med vĂ„ra tankar, och att melankoli Ă€r den sorgliga insikten dĂ€rom. Jag erinrar mig nĂ„gra rader i Stig Dagermans dikt "Birgitta svit": "Det finns ett fĂ€ngelse som alla kĂ€nner./ En frihet finns som alla anar./ I mitt eget hĂ€kte Ă€r jag lĂ„set./ Jag Ă€r min egen frihets nyckel."
"Melancolia" Ă€r angenĂ€mt mystisk och drömsk, men pĂ„minner ocksĂ„ om en skör melodram. Jag vet inte om jag har blivit Ă€ldre och cynisk â en smula trött pĂ„ magin, fantasin och romantiken â men den hĂ€r gĂ„ngen fĂ„r Mircea CÄrtÄrescus överlastade formuleringar mig stundom att tĂ€nka pĂ„ Björn Ranelid nĂ€r han Ă€r som sĂ€mst, nĂ€r han skriver som mest smörigt och pompöst och har noll sjĂ€lvkritik. Samtidigt kan jag inte förneka att CÄrtÄrescu har lyckats försĂ€tta mig i ett förlamande tillstĂ„nd av bitterljuv melankoli.