Melankoliska sagor om ensamhet

Lika pompös som Björn Ranelid, lika existentiell som Stig Dagerman – Mircea Cărtărescu tar i "Melancolia" hjĂ€lp av sagans kraft för att lĂ„ta lĂ€saren veta att allt som finns Ă€r ensamhet.

Mircea Cărtărescu (född 1956) Àr en stÀndigt Nobelpristippad rumÀnsk författare. 2002 presenterades han för svenska lÀsare med boken "Nostalgia". Hans mest betydelsefulla verk anses var romantrilogin "Orbitór".

Mircea Cărtărescu (född 1956) Àr en stÀndigt Nobelpristippad rumÀnsk författare. 2002 presenterades han för svenska lÀsare med boken "Nostalgia". Hans mest betydelsefulla verk anses var romantrilogin "Orbitór".

Foto: Anders Ahlgren/SvD/TT

Recension2023-01-13 11:57
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Noveller

Mircea Cărtărescu

Melancolia

Övers. Inger Johansson

Albert Bonniers förlag

Efter att 2019 ha lĂ€st och skrivit om rumĂ€nen Mircea Cărtărescus roman "Solenoid" svor jag att aldrig lĂ€sa nĂ„got av honom igen. Åtminstone inte skriva om nĂ„gra flera av hans böcker. Förutom att romanen bestod av nĂ€rmare tusen sidor bjöd sjĂ€lva texten pĂ„ ett stort motstĂ„nd. LĂ€sningen drog ut pĂ„ tiden. Jag missade deadline tvĂ„ gĂ„nger och kĂ€nde mig misslyckad. SmĂ„ningom lĂ€ste jag ut boken och skrev en recension. Det var en katastrofal recension. Kanske den sĂ€msta jag nĂ„gonsin har skrivit.

Men sÄ kom "Melancolia" pÄ svenska, som vanligt i översÀttning av den eminenta Inger Johansson, och jag kunde inte hÄlla fingrarna borta. Och det Àr jag glad över, inte minst eftersom boken kan lÀsas som en lillebror till Mircea Cărtărescus bÀsta bok "Nostalgia", som en gÄng i tiden fick mig att falla pladask för författarskapet. Passande nog fÄr "Melancolia" sÀllskap av "Nostalgia" i nyutgÄva.

"Melancolia" Ă€r en nĂ€tt sak pĂ„ 200 sidor som bestĂ„r av en kort prolog, en Ă€nnu kortare epilog och dĂ€remellan tre sagor om ensamma pojkar, vars enda syfte tycks vara att skildra melankoli: en dunkel kĂ€nsla av diffus förlust – och stilla, njutningsfull sorg över denna förlust. Men nĂ„got mer vill vĂ€l Ă€ndĂ„ författaren sĂ€ga?

Melankoli Àr ensamhetens förste Àlskare; den drabbar oss frÀmst nÀr vi Àr ensamma. Ser man till de allegoriska inslagen i boken tycks Mircea Cărtărescu vilja peka pÄ att vi alltid Àr ensamma, fÀngslade inuti vÄra huvuden, fast i en enmanscell med vÄra tankar, och att melankoli Àr den sorgliga insikten dÀrom. Jag erinrar mig nÄgra rader i Stig Dagermans dikt "Birgitta svit": "Det finns ett fÀngelse som alla kÀnner./ En frihet finns som alla anar./ I mitt eget hÀkte Àr jag lÄset./ Jag Àr min egen frihets nyckel."

"Melancolia" Ă€r angenĂ€mt mystisk och drömsk, men pĂ„minner ocksĂ„ om en skör melodram. Jag vet inte om jag har blivit Ă€ldre och cynisk – en smula trött pĂ„ magin, fantasin och romantiken – men den hĂ€r gĂ„ngen fĂ„r Mircea Cărtărescus överlastade formuleringar mig stundom att tĂ€nka pĂ„ Björn Ranelid nĂ€r han Ă€r som sĂ€mst, nĂ€r han skriver som mest smörigt och pompöst och har noll sjĂ€lvkritik. Samtidigt kan jag inte förneka att Cărtărescu har lyckats försĂ€tta mig i ett förlamande tillstĂ„nd av bitterljuv melankoli.