Med skarp blick pÄ lÀget i landet

Det Ă€r sent pĂ„ jorden och sĂ„ Ă€ven i Sverige. Fredrik Borneskans har lĂ€st Sven Olov Karlssons alarmerande novellsamling "Årsboken".

Sven Olov Karlsson (född 1971) Àr journalist och författare. Han debuterade 2003 med romanen "Italienaren" och har sedan dess etablerat sig som en av vÄra mest mÄngsidiga författare.

Sven Olov Karlsson (född 1971) Àr journalist och författare. Han debuterade 2003 med romanen "Italienaren" och har sedan dess etablerat sig som en av vÄra mest mÄngsidiga författare.

Foto: Moa Karlberg

Recension2020-01-04 06:55

Det vimlar inte av författare som har nominerats till Augustpriset i bĂ„de den skönlitterĂ€ra- och den facklitterĂ€ra kategorin. Men Sven Olov Karlsson nominerades 2013 för romanen "Porslinsfasaderna" och 2017 för fackboken "Brandvakten". Böckerna utspelade sig i bĂ„da fallen lĂ„ngt frĂ„n storstadsregionerna. Det gör Ă€ven till stora delar nya boken "Årsboken".

Titeln anspelar pÄ allmogens almanackor. De var ett slags dagböcker som ofta fylldes med jordnÀra minnesanteckningar, inte sÀllan förbundna med jordbruket. Hur mycket det regnat en dag eller om torkan fortsatt, om det varit varmt, kallt eller blÄsigt, om flyttfÄglarna anlÀnt eller gett sig av. Anteckningarna ska inte misstas för kuriosa. Vikten av att minnas kunde förmodligen handla om letande efter viktiga mönster. Det gÀllde att vara förberedd och att ana fara innan det var för sent.

Det Ă€r lĂ€tt att misstĂ€nka att Karlsson har ett liknande Ă€rende. Novellerna Ă€r tolv till antalet och indelade efter Ă„rets mĂ„nader. Inte sĂ€llan berör de minnet med sin nyckfullhet och sakta – eller snabbt – bleknande karaktĂ€r. 

Sven Olov Karlsson har en förmÄga som Àr nödvÀndig för den som vill lyckas som novellförfattare. Ofta fÄngar han lÀsaren redan i inledningen och ser sedan till att inte slÀppa taget. Det handlar om en förmÄga till koncentration men ocksÄ om nÀrvaro och dramaturgisk nerv, Àven om det som sker inte sÀllan skildras i efterhand dÄ minnet blir avgörande.

Den första berĂ€ttelsen tar sin början pĂ„ nyĂ„rsnatten dĂ„ raketerna fortfarande sprakar över himlen. Den kvinnliga huvudpersonen – en av de allt fler hemlösa som befolkar vĂ„ra stĂ€ders gator utan att lĂ€ngre vĂ€cka nĂ„gon större uppmĂ€rksamhet – vaknar upp och minns vagt hur en bekant förgripit sig pĂ„ henne i kĂ€llaren dĂ€r de har tillbringat kvĂ€llen. Medan de vĂ€lbĂ€rgade stadsborna firar med champagne och fyrverkerier bearbetar hon det traumatiska som har hĂ€nt.

Att Karlsson vill skildra vÄr tid med all dess klyftor och motsÀttningar anas kanske redan hÀr. Samlingen blir ett mörkt potpurri över de senaste Ärens hÀndelser och utveckling. HÀr finns terrordÄdet pÄ Drottninggatan i Stockholm, konspirationsteorier och kamouflerade pÄverkanskampanjer, de vÀxande vÄrdköerna, vÀdret som inte lÀngre vill hÄlla sig inom nÄgorlunda mÄttfulla grÀnser. Antingen regnar det för mycket eller inte alls. Torkan hotar bÄde jordbruk och skogar.

Stad och land tycks inte lĂ€ngre förstĂ„ varandra. Politiken har flyttat innanför Stockholms tullar och erbjuder landsbygden en allt snĂ„lare service. DĂ„ den nyseparerade Alfons Ă„ker till sommarhuset med barnen gĂ„r strömmen. Dessutom slocknar gatlyktorna pĂ„ vĂ€gen utanför – och de ska inte tĂ€ndas igen. Bara samhĂ€llen med minst tvĂ„hundra innevĂ„nare har rĂ€tt till gatubelysning. Utan att förstĂ„ att hans bekymmer kommer Ă„terberĂ€ttas som anekdoter och skvaller öppnar han sig för en elektriker frĂ„n trakten. Han anar inte att mannen redan vet en hel del om bĂ„de huset och Alfons före detta flickvĂ€n.

Samtal och skeenden avlyssnas samlingen igenom med kĂ€nsligt öra, registreras med skarp författarblick. ÄndĂ„ saknar jag de riktigt ömma punkterna dĂ€r berĂ€ttelserna förmĂ„r brĂ€nna till pĂ„ allvar. 

BÀst Àr Karlsson onekligen nÀr han skildrar landsbygdens stÀmningsfulla miljöer: "I myggfönstret prasslade vÄrtbjörkens löv. Bortom det sjöd forsen." Jag kan höra det. Jag kan se det.

Litteratur

Sven Olov Karlsson

Årsboken

Natur och Kultur

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!