Kan Gud Àlska en prÀst som Àr transkvinna?

"Jag kom inte ut – jag blev mig sjĂ€lv" Ă€r en öppenhjĂ€rtig men livlös sjĂ€lvbiografi. Historien om prĂ€sten Åke som blev Ann-Christine har berĂ€ttats en gĂ„ng för mycket.

Ann-Christine Ruuth Àr prÀst och förelÀser om transpersoner och könsidentitet. Hon har tvÄ Är i rad varit nominerad till Stora Talarpriset.

Ann-Christine Ruuth Àr prÀst och förelÀser om transpersoner och könsidentitet. Hon har tvÄ Är i rad varit nominerad till Stora Talarpriset.

Foto: Elisabeth Ohlson

Recension2022-07-12 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tidigare har Ann-Christine Ruuths historia berÀttats bÄde som bok av dottern Ester Roxberg och som film: "Min pappa Marianne" med Rolf LassgÄrd i huvudrollen. Den som trodde att marknaden dÀrmed var mÀttad gÀllande denna transkvinnas liv trodde uppenbarligen fel. I sin sjÀlvbiografi berÀttar Ruuth med egna ord om resan frÄn pojke i en lagom kyrklig familj till tillvaron som firad kvinnlig förelÀsare om transsexualitet.

Det har blivit en bok som berĂ€ttar om en inre och yttre kamp, om ensamhet och lĂ€ngtan efter att fĂ„ bli den som man verkligen Ă€r. ÄndĂ„ har jag svĂ„rt att ryckas med. Kanske Ă€r det ett resultat av tidigare publicitet. För egentligen finns det ju inget alls som Ă€r förutsĂ€gbart i detta; en pojke föds och döps till Åke, vĂ€xer upp, utbildar sig, gifter sig, prĂ€stvigs, fĂ„r barn, blir kyrkoherde i SmĂ„land – för att sedan, 58 Ă„r gammal, trĂ€da fram som kvinna. Inte konstigt att historien har kittlat sĂ„vĂ€l medias som allmĂ€nhetens intresse.

Som kyrkoherde har han predikat om kÀrlek, men samtidigt sjÀlv brottats med tvivel om huruvida Gud kan Àlska en som han. Att han sjÀlv Àr annorlunda har han alltid vetat. Hans liv har varit en stÀndig men fruktlös lÀngtan efter förstÄelse och bekrÀftelse, Ànda sedan det första försöket att berÀtta för mamma hemma i pojkrummet. Lika platt fall blir det hos kyrkans företrÀdare och hos psykologen. GÄng pÄ gÄng frÄgar han sig om han faktiskt inte mÄste förÀndra sig och bli som alla andra för att förtjÀna Guds kÀrlek. Och, om sÄ Àr fallet, varför kan inte Gud hjÀlpa honom med det? SjÀlv förmÄr han inte.

Det första steget blir kontakten med Johanna pĂ„ Centrum för sexuell hĂ€lsa i Malmö. Johanna utmanar Åkes egna fördomar om transpersoner. NĂ€r han talar om det omöjliga i att han skulle gĂ„ klĂ€dd i kvinnoklĂ€der – han skulle se ut som "nĂ„gon som var pĂ„ rymmen frĂ„n ett tredje klassens tivoli" – svarar hon: "Vad tror du skulle hĂ€nda om du prövade?" År 2010 vĂ„gar till sist Åke börja slĂ€ppa fram Ann-Christine. DĂ„ Ă€r förĂ€ldrarna döda, barnen utflugna och Ă„lderdomen inte lĂ€ngre bara en fjĂ€rran tanke. Han ger efter för sin brinnande lust att visa upp Ann-Christine för omvĂ€rlden, gĂ„r all in med peruk, make up och personal shopper pĂ„ ÅhlĂ©ns för att hitta sin kvinnliga stil. Följderna blir dramatiska; separation, sammanbrott, suicidtankar och ett avslutande av den 40-Ă„riga tjĂ€nsten inom Svenska kyrkan.

Transsexualitet Àr inte lÀtt att förstÄ. Ann-Christine förstÄr det inte sjÀlv. Vad som dÀremot Àr tydligt Àr den starka drivkraft som fÄr henne att riskera i princip hela sin livssituation och alla sina relationer för att Àntligen bli sig sjÀlv. "Modig" vill hon inte kallas. Men nog Àr hennes resa vÀrd all respekt.

Det Àr heller inte lÀtt att skriva en sjÀlvbiografi sÄ att den blir intressant, att balansera mellan det personliga och det alltför privata. Att genren Àr sjÀlvcentrerad ligger i dess natur. Men hÀr blir det ganska tröttsamt, inte minst i alla ingÄende skildringar av klÀder. Upprepningar och sprÄkliga smÄfel irriterar ocksÄ. Men emellanÄt glimtar berÀttelsen till, som dÄ Ann-Christine handgripligen fÄr uppleva manliga maktstrukturer nÀr en man pÄ bussen tafsar. Eller som nÀr hon skriver om sorgen efter vÀnnen E:s död: "E tystnar och försvinner och allt som vi skulle, borde ha talat med varandra om blir aldrig sagt."

SjÀlvbiografi

Jag kom inte ut – jag blev mig sjĂ€lv

Ann-Christine Ruuth

Norstedts