"Hur ska vi stÄ ut med att hon Àr död?"

Kristina Lugns tal i Svenska Akademiens regi mĂ„ rymmas i en liten tunn bok – men varje ord Ă€r rena rama dynamiten.

Kristina Lugn (1948–2020) var poet och dramatiker. Debuten kom 1972 med "Om jag inte" och följdes av ytterligare Ă„tta diktböcker. Hon var frĂ„n 2006 och fram till sin död ledamot av Svenska Akademien.

Kristina Lugn (1948–2020) var poet och dramatiker. Debuten kom 1972 med "Om jag inte" och följdes av ytterligare Ă„tta diktböcker. Hon var frĂ„n 2006 och fram till sin död ledamot av Svenska Akademien.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Recension2021-01-30 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Egentligen Ă€r det omöjligt att inom genren "tal" Ă„stadkomma det som Kristina Lugn (1948–2020) har lyckats med. Oavsett Ă€mne apterar hon sprĂ€ngladdningar under varje ord – hon minerar dem med allt frĂ„n Gud till döden. Varje avsnitt Ă€r ocksĂ„ en levande sjĂ€lvbiografisk skiss. Det Ă€r alltsĂ„ dynamit som hon handskas med – livsfarlig för lĂ€saren dĂ„ den kan slita upp bröstet pĂ„ en. Men ocksĂ„ nĂ€r hon rör sig mellan minorna anar man hennes förlösande skratt. 

Hur ska vi stÄ ut med att hon Àr död?

Talen i boken hölls alla i Svenska Akademiens regi 2006–2016 och kollegan Peter Englund berĂ€ttar i den lilla bokens förord hur han uppmanade Lugn att skriva sina memoarer och hur hon svarade: "Jag kan inte skriva lĂ€ngre." Hennes skrivkramp var ju heller ingen hemlighet. SĂ„ kommer dĂ„ denna "Mellan förtvivlan och förtvivlans mod" och man inser vad hon var kapabel till ocksĂ„ nĂ€r skrivandet krampade. Englund slĂ„r fast att ingen under hans tid som stĂ€ndig sekreterare skrev mer för Akademien Ă€n vad Lugn gjorde. Och att allt hon skrev i nĂ„gon mening var sjĂ€lvbiografiskt.

"Livet Àr den enda möjlighet vi har att inte vara döda", skriver Kristina Lugn i sitt intrÀdestal frÄn 2006, dÀr hon presenterar sin företrÀdare pÄ stolen, författaren Lars Gyllensten. Han vÀckte 1946 rabalder nÀr han tillsammans med Torgny Greitz under pseudonym parodierade fyrtiotalisterna i diktsamlingen "Camera obscura". Men i stÀllet för att fokusera pÄ detta spektakel betonar Lugn i stÀllet hur Gyllensten för alltid Àr "bokförd i sprÄnget mellan förtvivlan och förtvivlans mod". Bokföringsadress delar Lugn med Gyllensten. I ett pjÀsfragment i boken skriver hon: "Det mÄste vÀl i all sin dar finnas nÄgot annat att ta sig för Àn att vara halvdöd. LÄt mig Àntligen fÄ erfara förtvivlans mod."

Jon Fosse, Karl Vennberg, Kjell Askildsen och Allan Edwall Ă€r tillsammans med Gyllensten storheterna som Lugn skriver om i sina tal. Gemensamt för dem Ă€r att de ser den rĂ€dde, den ensamme, den sköre. UtifrĂ„n deras texter betonar Lugn vikten av att smĂ€rtan ges plats och inte jagas bort som en ond ande – och av hur viktigt det Ă€r att vi tillĂ„ts att inte förstĂ„ allting. Inte heller det vi lĂ€ser eller ser pĂ„ en scen. Som treĂ„ring satt Lugn bredvid sin morfars galoscher pĂ„ orgellĂ€ktaren i Tierps sockenkyrka och lĂ€rde sig psalmerna utantill medan han spelade dem. DĂ„ "fattade jag ingenting och förstod allt", skriver hon. Det Ă€r hennes modell för oss i vĂ€rlden. Mot dokusĂ„pornas tidsĂ„lder, dĂ„ den privata sfĂ€ren har slukat det intellektuella rummet, önskar sig Lugn passionerad argumentation, men inför det faktum att gĂ„ngna tiders förgrundsfigurer har gĂ„tt in i glömskan kĂ€nner hon enbart förtvivlan.

NÄgra avsnitt i boken presenteras som fragment ur Kristina Lugns memoarer. DÀr raljerar hon över memoargenrens meningslösheter. Som nÀr man till exempel beskriver poÀnglösa episoder som att man ramlade av trehjulingen som barn. "Dessutom Àr jag folkpensionÀr", klÀmmer hon i med.

NÀr Lugn minnestalar över skÄdespelaren, teatermannen och visdiktaren Allan Edwall blir hennes ton enkel och hennes berÀttelse fjÀrran allt som "larmar och gör sig till". SÄ som ofta sker nÀr man apostroferar en mycket Àlskad mÀnniska. In i hjÀrteroten trÀffar hennes ord om att hon, nÀr han dog, "för alltid förlorade den mÀnniska jag var i hans synfÀlt".

Ska nÄgot upprÀtta Svenska Akademiens anseende Àr det böcker som denna.

Textsamling

Kristina Lugn

Mellan förtvivlan och förtvivlans mod

Norstedts