Roman
Inger Edelfeldt
Om snö och guld
Norstedts
Det börjar som det sĂ„ ofta gör nĂ€r lĂ€saren ska invaggas i kĂ€nslan av sjĂ€lvbiografiskt retrospektiv: nĂ„gon betraktar ett gammalt fotografi. Blickar och outtalade ord analyseras â och vips, utan att man mĂ€rker det har fiktionen absorberat en.
"Om snö och guld" slukar lÀsaren pÄ direkten. En konstnÀr studerar foton pÄ sig sjÀlv som barn frÄn tidigt 1960-tal. Hon lÄter minnena av uppvÀxten projiceras som en film och börjar föra en dialog med den lilla flickan som Àr hon sjÀlv. Hon hemsöker barndomshemmet i SpÄnga som i hypnotisk seans nÀr hon tittar in i den upptagne lÀkarpappan Henriks arbetsrum. Hon Àlskade att sitta dÀr och blÀddra i konstböcker och gamla ÄrgÄngar av National Geographic.
Om portrÀttet av pappan Àr nÄgorlunda prÀglat av vÀrme sÄ framtrÀder den överbeskyddande mamman Gerda som en Ängestriden och komplicerad kvinna som kvÀver sin dotter med förmaningar varvat med elaka kommentarer.
Flickan heter Miranda och rÄkar höra förÀldrarnas grÀl i vilket modern uttryckligen Ängrar sitt barn, vilket gör att hon vÀxer upp med en kÀnsla av att vara oönskad. En isande mörk rymd vÀxer inuti henne och redan som liten börjar hon att lida av svÄr alienation och mÀrkliga tankar. I skolan förstÀrks det som hon kallar "Overklighetssjukdomen". Hon blir hon mobbad, anses annorlunda och konstig varpÄ hon i lÄnga perioder blir hemmasittare med mamman som passopp och plÄgoande.
Huvudet kokar av existentiella bryderier men Miranda har ingen att frĂ„ga â i stĂ€llet börjar hon att teckna. Hon tar sin tillflykt till flickrummet, det suverĂ€na sagorike som hon inreder likt en bohemisk studio med sammet, rökelse och konstnĂ€rsmaterial. Endast dĂ€r finns Miranda till genom den sagovĂ€rld som hon lĂ„ter ta form i sitt produktiva bildskapande, vilket sedan, och med hjĂ€lp av en god terapeut, ocksĂ„ blir vĂ€gen mot ett sjĂ€lvstĂ€ndigt liv via en folkhögskola.
Ăven om dramaturgin i "Om snö och guld" ibland vidrör förutsĂ€gbarhetens grĂ€ns sĂ„ berörs man pĂ„ djupet av den hĂ€r boken och dess sprĂ„k. Den obehagliga inre stĂ€mningen som Miranda upplever lĂ„ter Inger Edelfeldt verkligen trĂ€nga ut ur boksidorna â och hon gör det rysligt skickligt. Romanen pĂ„ nĂ€stan 500 sidor har eleganta och korta kapitel som gĂ€rna avslutas med nĂ„got av en cliffhanger, vilket paradoxalt nog gör detta till en bladvĂ€ndare om psykisk ohĂ€lsa.