Gripande bladvÀndare om psykisk ohÀlsa

Fantasin blir en flickas livrĂ€ddare – och hennes vĂ€g till ett eget liv – i Inger Edelfeldts nya roman "Om snö och guld".

Inger Edelfeldt har sedan debuten 1977 med "Duktig pojke" gett ut fler Àn tjugo böcker för sÄvÀl vuxna som ungdomar. Senast gav hon ut sina samlade noveller i boken "Novellerna" (2019).

Inger Edelfeldt har sedan debuten 1977 med "Duktig pojke" gett ut fler Àn tjugo böcker för sÄvÀl vuxna som ungdomar. Senast gav hon ut sina samlade noveller i boken "Novellerna" (2019).

Foto: Lars Werdelin

Recension2021-01-23 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Inger Edelfeldt

Om snö och guld

Norstedts

Det börjar som det sĂ„ ofta gör nĂ€r lĂ€saren ska invaggas i kĂ€nslan av sjĂ€lvbiografiskt retrospektiv: nĂ„gon betraktar ett gammalt fotografi. Blickar och outtalade ord analyseras – och vips, utan att man mĂ€rker det har fiktionen absorberat en.

"Om snö och guld" slukar lĂ€saren pĂ„ direkten. En konstnĂ€r studerar foton pĂ„ sig sjĂ€lv som barn frĂ„n tidigt 1960-tal. Hon lĂ„ter minnena av uppvĂ€xten projiceras som en film och börjar föra en dialog med den lilla flickan som Ă€r hon sjĂ€lv. Hon hemsöker barndomshemmet i SpĂ„nga som i hypnotisk seans nĂ€r hon tittar in i den upptagne lĂ€karpappan Henriks arbetsrum. Hon Ă€lskade att sitta dĂ€r och blĂ€ddra i konstböcker och gamla Ă„rgĂ„ngar av National Geographic. 

Om portrÀttet av pappan Àr nÄgorlunda prÀglat av vÀrme sÄ framtrÀder den överbeskyddande mamman Gerda som en Ängestriden och komplicerad kvinna som kvÀver sin dotter med förmaningar varvat med elaka kommentarer.

Flickan heter Miranda och rĂ„kar höra förĂ€ldrarnas grĂ€l i vilket modern uttryckligen Ă„ngrar sitt barn, vilket gör att hon vĂ€xer upp med en kĂ€nsla av att vara oönskad. En isande mörk rymd vĂ€xer inuti henne och redan som liten börjar hon att lida av svĂ„r alienation och mĂ€rkliga tankar. I skolan förstĂ€rks det som hon kallar "Overklighetssjukdomen". Hon blir hon mobbad, anses annorlunda och konstig varpĂ„ hon i lĂ„nga perioder blir hemmasittare med mamman som passopp och plĂ„goande. 

Huvudet kokar av existentiella bryderier men Miranda har ingen att frĂ„ga – i stĂ€llet börjar hon att teckna. Hon tar sin tillflykt till flickrummet, det suverĂ€na sagorike som hon inreder likt en bohemisk studio med sammet, rökelse och konstnĂ€rsmaterial. Endast dĂ€r finns Miranda till genom den sagovĂ€rld som hon lĂ„ter ta form i sitt produktiva bildskapande, vilket sedan, och med hjĂ€lp av en god terapeut, ocksĂ„ blir vĂ€gen mot ett sjĂ€lvstĂ€ndigt liv via en folkhögskola.

Även om dramaturgin i "Om snö och guld" ibland vidrör förutsĂ€gbarhetens grĂ€ns sĂ„ berörs man pĂ„ djupet av den hĂ€r boken och dess sprĂ„k. Den obehagliga inre stĂ€mningen som Miranda upplever lĂ„ter Inger Edelfeldt verkligen trĂ€nga ut ur boksidorna – och hon gör det rysligt skickligt. Romanen pĂ„ nĂ€stan 500 sidor har eleganta och korta kapitel som gĂ€rna avslutas med nĂ„got av en cliffhanger, vilket paradoxalt nog gör detta till en bladvĂ€ndare om psykisk ohĂ€lsa.