Roman
Gerontion
Andreas Lundberg
Modernista
Andreas Lundbergs sprÄk Àr unikt i svensk samtidsprosa. "Gerontion" Àr hans tredje bok och visar prov pÄ ett författarskap med sÀllsam kraft. HÀr finns den speciella uttrycksfullhet som gör att inget verkar tillkÀmpat eller inlÀrt. Rumslig tydlighet, en het sommar och vikariat pÄ ett demensboende, kontaktytor gentemot dessa yttersta av Àldre. DÀrtill nedstigningen i ett psykiskt tillstÄnd som Àr allt annat Àn gott.
Scenerna frÄn demensboendet Àr skildrade med lika delar precision och inlevelse och pÄ ett sÀtt som nog saknar motstycke. Lundbergs borrande blick genom dessa gamla kroppar och sinnen Àr bÄde en vivisektion och ett djupt deltagande. Hans mörka skÀrpa etsar fram en plats prÀglad av det stora förfallet strax innan döden. Parallellt utkÀmpar han striden med sig sjÀlv, sitt sargade sinnelag, sin sömnlöshet och frÄnvaron av rÀtsidor. Kanske finns de senare endast i bokens insprÀngda lyrikcitat (mest T. S. Eliot).
"Gerontion" (ocksÄ titeln Àr hÀmtad frÄn Eliot) följer sitt spÄr tillsammans med demensboendets existenser, de kortvariga med lÄnga minnen eller inga alls. Dödsskuggans dal, inte som antikt dramat utan som vardagsfaktum. MÀrkligt ledsagad av röster frÄn sÄdana som Dionysios Areopagita (grek, fornkristen mystiker och nyplatoniker). Ingenstans har jag lÀst en klarare skildring inifrÄn det som förr kallades lÄngvÄrden. Och kanske inte heller om den möjliga utvÀg ur det som förr kallades en livsprövning.