Stark första film av regidebuterande Fares Fares

VÄrdnadstvist förvandlas till kidnappningsthriller i Fares Fares vÀlspelade men förutsÀgbara regidebut.

Fares Fares spelar sjÀlv en av huvudrollerna i filmen "En dag och en halv" som Àr den prisade skÄdespelarens debut som filmregissör.

Fares Fares spelar sjÀlv en av huvudrollerna i filmen "En dag och en halv" som Àr den prisade skÄdespelarens debut som filmregissör.

Foto: Ea Czyz/Netflix

Recension2023-08-31 12:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Thriller

Titel: En dag och en halv

Visas pÄ: Netflix

I rollerna: Fares Fares, Alexej Manvelov, Alma Pöysti

Regi: Fares Fares

Speltid: 94 min

Betyg: 3

Artan (Alexej Manvelov) dyker upp pÄ vÄrdcentralen dÀr hans exfru Louise (Alma Pöysti) jobbar. Han viftar med en pistol, anklagar henne för att ha varit otrogen och krÀver att fÄ trÀffa sin dotter. Det blir panik och gisslandrama. Polismannen Lukas (Fares Fares) kallas till platsen för att ta sig an rollen som förhandlare innan nationella insatsstyrkan har hunnit komma fram.

Det Ă€r en vĂ€lbekant premiss som pĂ„minner om filmer som "En satans eftermiddag", "Förhandlaren" och Ă„tskilliga gisslandramathrillers i samma genre. Men inledningen av "En dag och en halv" Ă€r tillrĂ€ckligt laddad för att direkt klistra fast tittaren. Sedan blir det Ă„ka av – bokstavligen. Artan lyckas fĂ„ en flyktbil med Lukas som chaufför.

Resan fortsÀtter under poliseskort, samtidigt som Artans och Louises relationsproblem uppdagas i allt hetsigare brÄk i baksÀtet. Hon har haft psykoser, pillerberoende och satt deras gemensamma barn i fara, medan han har legat med andra, suttit i fÀngelse för att ha knuffat sin svÀrfar och sÄledes förlorat vÄrdnaden. Institutionaliserad rasism i rÀttsvÀsendet och media kommenteras, ibland lite halvklumpigt genom Artans olika livsbekymmer.

Det Àr verkligen roadtrippen frÄn helvetet för Lukas.

Regidebuterande Fares Fares Netflix-rulle bygger en spĂ€nningsthriller i realtid, och verkar samtidigt vilja fördjupa förstĂ„elsen för vad som annars avfĂ€rdas som galenskap. Det funkar ganska bra tack vare det aldrig sinande tempot, Ă€ven om Louises förĂ€ldrar – som Ă€r bĂ„de rasister och mobbare – ger en lite övertydlig förklaring till dotterns psykiska problem.

Enligt en nĂ„got förutsĂ€gbar modell blir ocksĂ„ polismannen Lukas en slags parterapeut, som berĂ€ttar om sina egna tillkortakommanden som man och pappa för att kyla ned situationen. SĂ„ snart ocksĂ„ dottern – en bebis – blir en del av gisslandramat börjar intresset dock svalna frĂ„n min sida. Den oundvikliga sentimentaliteten och försoningen hĂ€grar.

"En dag och en halv" Ă€r trots det en stark första film frĂ„n Fares Fares, som har vĂ„gat göra en okonventionell genrefilm pĂ„ svensk mark. Som pulshöjande thriller fungerar den ofta ovanligt bra. Även om den likt mĂ„nga andra Netflix-produktioner kĂ€nns som nĂ„got som vi redan har sett förut.