Ensam kvinna i mÀnnens mardrömslika vÀrld

Den ryska regissören Kira Kovalenkos prisade film "Frigörelsen" upphör aldrig att överraska publiken.

"Frigörelsen" handlar om Ada (Milana Aguzarova) som inget hellre vill Àn att bryta upp frÄn sitt klaustrofobiska liv i den ryska gruvstaden dÀr hon Àr omringad av mÀn.

"Frigörelsen" handlar om Ada (Milana Aguzarova) som inget hellre vill Àn att bryta upp frÄn sitt klaustrofobiska liv i den ryska gruvstaden dÀr hon Àr omringad av mÀn.

Foto: Njutafilms

Recension2022-05-20 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Frigörelsen

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Milana Aguzarova, Alik Karaev, Soslan Khugaev

Regi: Kira Kovalenko

Speltid: 97 min

Betyg: 4

Vid första anblick ser "Frigörelsen" ut att bjuda pÄ formsÀker arbetarklassrealism à la bröderna Dardenne. Unga Ada (Milana Aguzarova) lever ett klaustrofobiskt liv i en före detta gruvby i Nordossetien. Hon Àr inte bara omringad av höga berg, betongkolosser till hus och livsfarliga motorvÀgar, utan Àven av mÀn. Tillvaron dikteras av hennes sjuka, possessiva far (Ali Karaev), medan den klÀngiga lillebrorsan Dakko och beundraren Tamik stÀndigt Àr pÄ henne. Hon fÄr inte arbeta ifred, inte ens sova ifred, för alla dessa mÀn som bokstavligen drar i henne. Men vad vill Ada? Varje dag stÄr hon vid busshÄllplatsen och vÀntar pÄ den enda i familjen som kan hjÀlpa henne, storebrorsan Akim (Soslan Khugaev) som ska komma pÄ besök. NÀr han vÀl dyker upp tar berÀttelsen ovÀntad vÀndning efter ovÀntad vÀndning i en mardrömslik spiral.

Den intetsÀgande och samtidigt övertydliga svenska titeln Àr olycklig, eftersom den antyder en enkelhet som inte stÀmmer med filmen. Lika mycket som Ada behöver bryta sig loss frÄn familjen, lika hÄrt hÄlls hon kvar av sin egen kÀrlek. Originaltiteln "Razzhimaya kulaki" har pÄ engelska översatts ordagrant till "Unclenching the fists", som förutom att vara en överlÀgsen titel ocksÄ bevarar kopplingen till Marco Bellocchios film "NÀvarna i fickan" (1965). Regissören Kira Kovalenko har sjÀlv nÀmnt denna 1960-talsklassiker som inspirationskÀlla, och referenserna haglar tÀtt filmen igenom.

Det Àr lÀtt att förstÄ varför "Frigörelsen" prisades i Cannes förra Äret. Ensemblespelet Àr starkt och Kovalenkos sÀtt att konstruera scener Àr minst sagt imponerande. NÀr Ada för första gÄngen fÄr en stund ensam med sin efterlÀngtade bror Akim Àr det som att filmen lÀgger i en högre vÀxel. Fram tills dess har allting pÄgÄtt under ytan. Nu plötsligt, i en svindlande lÄng tagning pÄ en parkeringsplats, vÀnder sig syskonen mot varandra och börjar tala om det som egentligen pÄgÄr, medan den yngre brodern cirkulerar kring dem pÄ en moppe, vars ljus slÄr som en ficklampa i mörkret och hotar att avslöja deras samtal. Det Àr dÄ man som publik förstÄr att det hÀr Àr en film som överraskar gÄng pÄ gÄng, och som vet precis var den har oss. Kovalenkos regi lyfter sedan filmen mer och mer frÄn realismens vÀrld till det absurda.