Äntligen fĂ„r Ariel vara hjĂ€ltinna i sin egen rĂ€tt

Disneys omtalade uppdatering av "Den lilla sjöjungfrun" förgyller den tecknade klassikern.

Äntligen har Disney fĂ„tt sin första riktiga svarta sagoprinsessan. Halle Bailey briljerar som sjĂ€lvstĂ€ndig Ariel i nya och uppdaterade versionen av klassikern "Den lilla sjöjungfrun".

Äntligen har Disney fĂ„tt sin första riktiga svarta sagoprinsessan. Halle Bailey briljerar som sjĂ€lvstĂ€ndig Ariel i nya och uppdaterade versionen av klassikern "Den lilla sjöjungfrun".

Foto: Disney

Recension2023-05-25 12:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Fantasy/Familj

Titel: Den lilla sjöjungfrun

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Halle Bailey, Jonah Hauer-King, Melissa McCarthy

Regi: Rob Marshall

Speltid: 135 min

Betyg: 4

Starka reaktioner vĂ€cktes nĂ€r det offentliggjordes att den svarta skĂ„despelerskan Halle Bailey skulle spela Ariel i en ny filmatiseringen av "Den lilla sjöjungfrun". Valet ansĂ„gs av mĂ„nga vara "inkorrekt", en inte alls ologisk kritik av en film om ett sagovĂ€sen
 Det Ă€r lĂ€tt att dra paralleller till Meghan Markle och hennes snabba sorti frĂ„n det brittiska kungahuset. Manuset gör faktiskt en talande hint till henne.

Men regissören Rob Marshall menade att ingen kunde slÄ Halle Bailey, och nu Àr hon alltsÄ den första svarta Disneyprinsessan i en spelfilm. Och efter att ha sett den nya versionen Àr det lÀtt att konstatera att Bailey med bravur ersÀtter den gamla bilden av Ariel.

Fast mellan tvÄ vÀrldar blir sjöjungfrun Ariels lÀngtan efter mÀnniskornas vÀrld Ànnu större nÀr hon möter prins Eric (Jonah Hauer-King). Det gör att hon köpslÄr med den onda hÀxan Ursula; om hon ger bort sin röst kan hon fÄ mÀnniskobenen som hon önskar sig. Men att navigera uppe pÄ land Àr inte helt lÀtt utan talförmÄga.

Den nya filmen följer originalets hĂ€ndelseförlopp, men Rob Marshall har tagit tillfĂ€llet i akt att vinkla om för att modernisera. Nu handlar berĂ€ttelsen mer om att hitta sig sjĂ€lv Ă€n om att vilja ge upp hela sitt liv för en kille. Ariel Ă€r nu en lĂ„ngt mer sjĂ€lvstĂ€ndig person som fĂ„r vara berĂ€ttelsens hjĂ€lte. Även Eric, kĂ€nd som Disneys mest personlighetslösa prins, har blivit en mer utvecklad och sympatisk karaktĂ€r.

Dessutom har filmen en större mÄngfald Àn originalet frÄn 1989. Det segregerade samhÀllet och de kolonialistiska undertonerna har plockats bort. För att bÀttre spegla dagens vÀrderingar har dramatikern Lin-Manuel Miranda anlitats för att uppdatera lÄttexterna och hjÀlpa till att skriva nÄgra helt nya lÄtar.

Rob Marshalls film Ă€r ett storslaget hantverk – den har allt man kan önska sig. Även animationerna i den fĂ€rgsprakande undervattensvĂ€rlden Ă€r över förvĂ€ntan. De lyckas vara bĂ„de fantasirika och verklighetstrogna, sĂ„ att blandningen av animerade djur och skĂ„despelare kĂ€nns naturlig. ÄndĂ„ fĂ„r samhĂ€llet pĂ„ havsbottnen stĂ„ i skuggan av livet pĂ„ landet. Men om det kommer en uppföljare lĂ€r vattenvĂ€rlden utforskas mer, och med en sĂ„dan hĂ€r fulltrĂ€ff blir jag förvĂ„nad om sĂ„ inte blir fallet.