Claes Fellbom borde rent teoretiskt ha vant sig av med premiÀrnerver vid det hÀr laget. Men inte ens en veteran med mer Àn 50 Ärs yrkeserfarenhet undgÄr den stress som infinner sig inför en urpremiÀr.
ââDen dĂ€r körigheten vĂ€njer man sig aldrig vid. Man sĂ€tter sig inte ned i en fĂ„tölj med armarna i kors och andas djupt nĂ€r det Ă€r som körigast. Man forsar fram som en galning, sĂ€ger han med en lĂ€tt suck.
Den 22 juli möter den 79-Ärige regissörens uppsÀttning av "Svansjön" premiÀrpubliken pÄ konsthallen Artipelag utanför Stockholm. Det Àr en annorlunda tolkning av baletten som bÄde gÄr till botten med berÀttelsens kÀrna och anpassar den till modern tid.
ââDet hĂ€r Ă€r hemskt mycket en berĂ€ttelse som spelas fram â med dialog â och som sjungs fram och som ocksĂ„ rörs fram. Jag vill inte kalla det för dans, för de som framför verket Ă€r inte dansare och jag Ă€r inte koreograf, sĂ€ger Claes Fellbom.
"VÀldigt vagt berÀttat"
Under sin karriĂ€r har han funderat mycket över varför vissa verk blir sĂ„ populĂ€ra â som till exempel "Trollflöjten" och "Carmen" inom operakonsten och "Svansjön" inom baletten. Tjajkovskijs musik Ă€r ett mĂ€sterverk, konstaterar Fellbom, men hur Ă€r det egentligen med sjĂ€lva historieberĂ€ttandet i baletten?
ââStĂ€ller man sig utanför teatern nĂ€r publiken kommer ut och frĂ„gar vad det hĂ€r handlar om sĂ„ svarar de kanske "ja, det var en svan, alltsĂ„, och sĂ„ kom det en prins och de försökte nĂ„ varandra, men det gick inte riktigt och sĂ„ kom det en ond prins"... Det Ă€r vĂ€ldigt vagt berĂ€ttat som balett.
För att göra berÀttelsen tydligare har han vÀnt sig till kÀllorna och dÄ nÀrmare bestÀmt till den medeltida legend som "Svansjön" Àr baserad pÄ. Den beskriver hur en ung kvinna förvandlas till en svan av en ondskefull magiker och sedermera befrias frÄn förtrollningen av en ung prins som förÀlskat sig i henne.
Exploateras av mÀnnen
Men i Fellboms version utspelas historien pÄ tvÄ olika tidsplan, dels under medeltiden, dels i modern tid dÀr svankvinnan exploateras av mÀn som profiterar pÄ kvinnors utsatthet.
ââJag började tĂ€nka pĂ„ hur mĂ€n förvandlar kvinnor i dag. Och den tydligaste förvandlingen tycker jag Ă€r nĂ€r man köper in en kvinna frĂ„n nĂ„got fattigt land, gör om henne till prostituerad, sĂ€tter pĂ„ henne lösnaglar, lösögonfransar och peruk â gör om henne till nĂ„got hon inte Ă€r, sĂ€ger Claes Fellbom.
UppsÀttningen görs med fyra personer pÄ scenen och tre musiker i orkestern (en av de sistnÀmnda Àr för övrigt Claes Fellboms 16-Ärige son Victor Fellbom pÄ klaviatur). Bara tvÄ av skÄdespelarna sjunger, men alla i ensemblen levererar repliker och rör sig expressivt pÄ scenen.
"Man sticker ut hakan"
ââDet hĂ€r experimentet att göra en balett utan dansare Ă€r vĂ€ldigt utmanande. De kommer inte att dansa pĂ„ ett sĂ€tt sĂ„ att folk sĂ€ger "Ă„h, vilka fina balettsteg de gjorde", men de kommer att dansa med innehĂ„ll dĂ€r de med sin kropp uttrycker frustration eller glĂ€dje.
TT: Kommer förestÀllningen bara att spelas pÄ Artipelag?
ââVi börjar hĂ€r, men jag tror att vi kommer att spela den Ă€ven pĂ„ andra stĂ€llen. Jag kan tĂ€nka mig att den skulle kunna spelas i sĂ€g Arvidsjaur hur lĂ€tt som helst för att den Ă€r sĂ„ liten i sin produktion.