Mia Engberg planerade att göra en helt annan film som avslutning pÄ den trilogi som inleddes med "Belleville baby", som fick Guldbaggen för bÀsta dokumentÀr 2013.
Men nÀr hon plötsligt en dag fick beskedet att klumpen i hennes bröst var cancer tÀnkte hon om.
ââJag har gjort en film om en vĂ€n som dog i aids och en film om en kompis som bytte kön. Jag filmar det som hĂ€nder omkring mig, sĂ„ det kĂ€ndes faktiskt ganska naturligt att berĂ€tta om det jag var med om, sĂ€ger Mia Engberg inför biopremiĂ€ren av "Hypermoon" den 29 september.
Visuell tystnad
Mia Engberg tog sin an dokumentÀren pÄ sitt karaktÀristiska sÀtt, ett bildsprÄk hon kallar "visuell tystnad". MÄnga tysta sekvenser, drömlika sekvenser under vatten och i rymden, svarta rutor och scener filmade med hennes gamla Bolexkamera, som ger gryniga filmbilder.
Historien Àr sammanvÀvd med berÀttelsen om den sovjetiska kosmonauten Valentina Teresjkovas och Mia Engbergs farmor Ainas livshistorier. Regissören sjÀlv Àr knappt med i bild.
ââJag ville inte att det skulle bli privat. Jag tycker sjĂ€lv inte om filmer som kommer för nĂ€ra. Jag tycker inte om nĂ€r folk sitter och bryter ihop utan jag ville att det skulle finnas en sorts poetiskt mellanrum dĂ€r man kan fĂ„ fylla i med sina egna bilder. Att man inte ska fĂ„ se allting.
Mia Engberg Àr symptomfri nu, men drabbades av komplikationer under behandlingen och blev övertygad om att hon skulle dö. Hon planerade filmproduktionen dÀrefter.
ââJag tĂ€nkte pĂ„ David Bowie som gjorde skivan "Black star", som en slags dödsmĂ€ssa han lĂ€mnade efter sig. Det var ett otroligt starkt "exit piece". SĂ„ det var nĂ€stan som en tröst nĂ€r jag jobbade. Jag tĂ€nkte pĂ„ att jag gör den hĂ€r starka filmen och sen försvinner jag tillsammans med mina bilder.
Filmen "Hypermoon" Àr fristÄende, men samtidigt ocksÄ en uppföljare till "Belleville baby" och "Lucky one", de andra filmerna i trilogin. Vincent, Mia Engbergs ungdomsförÀlskelse frÄn Paris finns med, som tidigare genom telefonsamtal mellan honom och Mia Engberg.
Autofiktiv historia
Filmaren har byggt upp en autofiktiv historia kring den gÀngkriminelle Vincent i sina filmer, men Àr öppen med att allt Àr inte Àr hundraprocentigt sant. Hon har lagt till och dragit ifrÄn för att det ska passa hennes dramaturgiska syften.
Mia Engberg ger inte mycket för vÄr samtids krav pÄ "Àkthet" i historierna, en "true crime"-vÄg som sköljer över oss.
ââDet Ă€r problematiskt att volymen höjs och höjs hela tiden. Man ska helst se mĂ€nniskor dö i bild för att man ska bli berörd överhuvudtaget. Jag vill gĂ„ Ă„t precis andra hĂ„llet. Jag vill att mĂ€nniskor i lugn och ro ska fĂ„ kĂ€nna sina kĂ€nslor.
ââMan kanske gĂ„r ut ur biografen och Ă€r fundersam i flera dagar. För det finns ett poetiskt mellanrum dĂ€r man fĂ„ uppleva saker pĂ„ ett djupare sĂ€tt.
Sjukdomen gav Mia Engberg en nytÀndning pÄ sjÀlva filmmediet. Samtidigt Àr hon lite trött pÄ det dokumentÀra och funderar pÄ vad nÀsta projekt ska bli.
ââJag kommer att göra mer saker. Jag vet bara inte helt vad. Men det blir ingen fortsĂ€ttning pĂ„ den hĂ€r trilogin.