Evenemangsbranschen efterlyser krisfond

Det är allvar nu! Så inleds uppropet från föreningen Sveriges producenter och privatteatrar, som menar att evenemangsbranschen står på randen till avgrunden i och med införandet av nya restriktioner.

Statliga stöd är det enda sättet att låta kulturlivet överleva tills biljettköparna återigen tar tillbaka den rollen. Det menar Sveriges producenter och privatteatrar. Pressbild.

Statliga stöd är det enda sättet att låta kulturlivet överleva tills biljettköparna återigen tar tillbaka den rollen. Det menar Sveriges producenter och privatteatrar. Pressbild.

Foto: Pr&Beyond

Nöje2021-12-21 20:08

"Vi kan inte se dagens besked som någonting annat än att vår verksamhet bör klassas som nedstängd med grund i pandemilagen. Nu behövs en krisfond akut för att rädda kultur- och evenemangsbranschen", skriver föreningen i ett pressmeddelande.

"Vi har redan som enda bransch varit nedstängda i över 1,5 år. Många av oss har sedan de lättade restriktionerna i september, gjort allt vi kunde för att på rekordtid sätta upp nya föreställningar, evenemang och konserter samt starta upp redan uppskjutna projekt. /../ Nu är dock ladorna i våra bolag tomma. Vi har inga marginaler kvar. Vi är i ett värre läge nu än vi var 2020 när pandemin stängde ner oss", säger Emelie Löfmark, ordförande i föreningen, i pressmeddelandet.

Sveriges producenter och privatteatrar menar att fortsatta statliga stöd är det enda sättet att låta kulturlivet överleva, men att de aviserade 120 miljonerna inte räcker på långa vägar.

– Eftersom vi nu återigen tvingas stänga ner behöver en krisfond för kulturen skapas. Det enklaste sättet vore att göra om det icke fungerande evenemangsstödet. Det skulle innebära att regeringen har möjlighet att omfördela tre befintliga miljarder. Vår bedömning är att det även under 2022 behöver tillföras omfattande stöd. Ska kulturbranschen överleva behövs ytterligare rimligtvis stöd med omkring fyra miljarder kronor, säger Emelie Löfmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om