Damien Chazelle har redan gjort en kÀrleksförklaring till filmstaden Los Angeles. "La la land" med Ryan Gosling och Emma Stone i huvudrollerna belönades med sex Oscar och befÀste hans stÀllning som en av Hollywoods frÀmsta unga visionÀra regissörer.
Chazelles nya film "Babylon", som fÄr svensk biopremiÀr den 27 januari, handlar om Hollywood precis i skarven mellan stum- och ljudfilmen pÄ 1920-talet. Nya stjÀrnor Àr pÄ vÀg fram, de som inte klarar övergÄngen till en ny teknik Äker ut.
Det Àr en kompromisslös tid med chansen att bli stjÀrna över en natt, för att sedan kastas ut nÀr man Àr slut. StjÀrnorna bor i palats, medan de som vill upp bor i slummen alldeles bredvid och utnyttjas av industrin. Den paradoxen fascinerar Damien Chazelle, berÀttar han.
ââDe vackra sidorna av Hollywood kan inte finnas utan de mörka. Det pĂ„gick samtidigt. NĂ„gra av de rikaste personerna i Hollywood samsades med nĂ„gra av de fattigaste man kan tĂ€nka sig. De bĂ„da vĂ€rldarna behövdes av filmindustrin.
Extra intressant
Hollywoods avgrund bakom den flotta fasaden har varit kÀnd och skildrats mÄnga gÄnger pÄ film. Men just den hÀr perioden Àr extra intressant, tycker Damien Chazelle.
ââDĂ€r i början hade inte fasaden blivit sĂ„ flott Ă€n och det fanns ett slags vansinnighet som var synlig för alla att se. Den var inte undangömd och dĂ€r samsades det omĂ„ttliga festandet och filterlösheten med alla som kom in med mycket pengar och skapade de klassiska filmerna, sĂ€ger han.
Brad Pitt och Margot Robbie spelar huvudrollerna i "Babylon" som prĂ€glas av excesser och dekadens. Filmen Ă€r över tre timmar lĂ„ng och inleds med en sekvens frĂ„n en överdĂ„dig fest fylld av sex, fylla, knark â och en elefant, som samsas med hundratals statister.
ââDet var för att chockera folk. Jag gillar att jobba sĂ„ att jag dukar upp anrĂ€ttningen direkt i början sĂ„ att folk fĂ„r veta vad de ska fĂ„, sĂ„ publiken snabbt kan se om det Ă€r nĂ„got för dem, sĂ€ger Chazelle med ett skratt.
Samarbetspartern Sandgren
Chazelle jobbar Äterigen med den svenske filmfotografen Linus Sandgren. De fann varandra inför arbetet med "La la land" och Àlskar att jobba tillsammans.
ââDet var kĂ€rlek vid första ögonkastet nĂ€r vi trĂ€ffades, sĂ€ger Chazelle.
De delar kÀrleken till "gammaldags" analogt filmskapande med riktig film, fast hela tiden med en drivkraft att ta filmkonsten framÄt.
ââVarje gĂ„ng jag har kommit pĂ„ idĂ©er för scener som jag tyckte var galna, gĂ„r han inte bara med pĂ„ det utan gör det Ă€nnu galnare, sĂ€ger Chazelle och skrattar.
ââSĂ„ vi utmanar varandra och har utvecklat ett riktigt partnerskap.
De Àr vÀnner Àven privat och Linus Sandgren Àr gudfar till Damien Chazelles barn.
Liksom det gamla "Babylon" raserades och byggdes upp gÄng pÄ gÄng har affÀrsmodellen i Hollywood flera gÄngar krossats, för att ÄteruppstÄ. Som nÀr talfilm, fÀrgfilm, tv, videon, betal-tv, "Star wars"- och superhjÀltefilmer och nu strömningstjÀnsterna Àndrade spelplanen.
Flera har tolkat "Babylon" som Damien Chazelles inlÀgg i debatten om hur biograferna Àr pÄ vÀg att dö ut nÀr strömningstjÀnsterna tar över.
Men sÄ Àr det inte. Han har en mer nyanserad bild av situationen.
ââHollywood Ă€r alltid i förĂ€ndring, vilket innebĂ€r att det i varje era finns nĂ„gon del av Hollywood som dör medan nĂ„got nytt föds. Den hĂ€r cykeln av död och födelse speglar de 100 senaste Ă„ren av Hollywood och det kommer nog att se ut sĂ„ i 100 Ă„r till.