Vi har vÀl alla njutit av de dÀr hÀrliga kÀnslorna som sprider sig genom kroppen nÀr vi hör en lÄt vi verkligen gillar. Man kanske bara vill dansa, göra uppror, rusa ut och glÀdjas Ät livets alla mirakler eller hÀnge sig Ät förlösande grÄt. För det mesta Àr detta helt sunt och en kÀlla till livslÄng glÀdje.
Men sÄ finns de dÀr lÄtarna man önskar att man aldrig ens hade hört, eller Ànnu vÀrre, sagt högt till nÄgon att man tyckte om. SÄnger som en gÄng fick sin lyssnare att kÀnna sig fin, smart och hÀrlig, men som efter en tid visade sig vara förförisk grannlÄt som lÀmnar en med fadd eftersmak, sjÀlslig tomhet och molande skam.
Första gĂ„ngen jag sjĂ€lv identifierade fenomenet var jag en hormonstinn tonĂ„ring som lĂ€mnat Abba-tiden bakom mig och nu sög i mig samtidens utbud av punk, pop, rock, reggae och disko, mĂ€strad och skolad av Ă€ldre killkompisar som lĂ€rde mig att min musiksmak var mitt frĂ€msta verktyg för att bygga en identitet och att sky det som "alla andra" gillade. Denna process gav ett mig ett bra skydd nĂ€r easy listening-pianisten Richard Clayderman slĂ€ppte sitt debutalbum. Men mĂ„nga medmĂ€nniskor hade inte blivit indie-vaccinerade â trots att behovet var stort.
Anledningen var att Claydermans storsÀljande skiva innehöll den smÀktande "Ballade pour Adeline" som ocksÄ slÀpptes som singel (klÀttrade till plats 6 pÄ svenska singellistan). Det var nÀr jag hörde flera jÀmnÄriga och deras mammor sucka av vÀlbehag nÀr stycket spelades pÄ radion eller stereoanlÀggningen som jag insÄg att det hÀr var en lÄt som hade en sÀrskild superkraft. Den fick lyssnaren att kÀnna sig som en bÀttre mÀnniska, som en person med förfinad smak. I dag hör man varken lÄten eller nÄgon som öppet erkÀnner att den varit en favorit.
1. Ballade pour Adeline med Richard Clayderman frÄn 1977.
NÀr den svenska artisten Loreen vunnit svenska Melodifestivalen med sitt uttrycksfulla nummer "Euphoria" var sÄ gott som alla i hela Europa överens. Det hÀr var en stark lÄt, med fint budskap och stor kraft. LÄten vann Eurovision Song Contest. Nio Är senare kan vi vÀl lÀgga handen pÄ hjÀrtat och enas om att hela "Euphoria"-gjejen var och Àr uppblÄst och innehÄllslös? Man hör ju inte ens vad Loreen sjunger. Har ens de vÀrsta hardcore-mellofansen den pÄ sina spellistor i dag?
2. "Euphoria" med Loreen frÄn 2012.
1979 kom det brittiska bandet The Police med albumet "Regatta De Blanc". Jag tyckte det var supercoolt. "Message in a Bottle" och "Walking on the moon" spelades flitigt pÄ roliga fester och kanske pÄ nÄgot blandband i min bergssprÀngare. Men nÀr jag lyssnar i dag hör jag att lp:n var ett förebud om en solokarriÀr som med rÀtta blivit skÀlld för att vara en av de mest pretentiösa. Jag talar förstÄs om sÄngaren och basisten Gordon Sumner, mer kÀnd som Sting. PÄ 1990-talet blommade han ut i albumet "Ten Summoner's Tale" med lÄtar som "Shape of my heart" och "Seven days". Fiint vÀrre! Eller inte.
3. "Seven days", Sting 1993.
NÀstan alla Àlskar vÀl Beyoncé? Inte jag dock. Jag gillade sÄ klart sÄnggruppen DestinyŽs child, dÀr Beyoncé Knowles var den starkast lysande stjÀrnan. Jag vill ocksÄ dansa nÀr jag hör "Crazy right now" och kan Àven tycka att hennes senaste framgÄngsrika samarbete, med rapparen Megan Thee Stallion i lÄten "Savage", Àr bra. Men hallÄ! Ditt mÀnniskovÀrde ökar inte för att du delar ett minne frÄn en Beyoncékonsert i sociala medier. Beyoncé Àr INTE vÀrldens bÀsta artist. Hon wailade sönder "Halo", hennes duett "Perfect duo" med Ed Sheeran fÄr mig att vilja spy och det superhyllade albumet "Lemonade" gÄr inte att lyssna pÄ. Att hon figurerar i tio Grammynomineringar i Är och The Weeknd i noll visar att problemet med pompösa produktioner som invaggar lyssnare i falska förestÀllningar om kulturellt kapital fortfarande Àr aktuellt - Àven utanför Polarprisjuryn.
4. "Hold up" med Beyoncé 2016
PÄ rapparen Eminems hyllade album "The Marshall Mathers LP" frÄn Är 2000 finns lÄten "Stan", som med rÀtta rÀknas som en populÀrkulturell milstolpe bÄde nÀr det gÀller sjÀlva lÄten och videon. I "Stan" hade Eminem samplat nÄgra fraser frÄn den brittiska sÄngerskan DidoŽs lÄt "Thank you" som slÀppts Äret innan. Dido medverkade Àven som Stans gravida flickvÀn i videon, sÄ det var ju inte sÄ konstigt att hennes lÄt i sin helhet blev en hit. Men nÀr Äsikten att "Thank you" skulle vara bÀttre Àn "Stan" började förfÀktas och DidoŽs fans gav uttryck för att de hittat en dold musikskatt i DidoŽs album "No Angel" började mina varningslampor blinka red alert.
5. "Thank you" med Dido 2000.