LÄtarna som fÄtt folk att kÀnna sig finare för stunden

Ibland dyker det upp musik med en alldeles sĂ€rskild kvalitet. Den skapar sitt egna universum dĂ€r lyssnaren kĂ€nner sig bĂ„de unik, fin och utvald – tills bubblan spricker och ingen vill höra den igen. Catarina Nitz listar fem skrĂ€ckexempel.

Beyoncé Knowles figurerar i tio Grammy-nomineringar i Är, medan en artist som The Weeknd inte fÄtt nÄgon nominering i en enda kategori.

Beyoncé Knowles figurerar i tio Grammy-nomineringar i Är, medan en artist som The Weeknd inte fÄtt nÄgon nominering i en enda kategori.

Foto: Matt Sayles

Musik2021-01-21 20:27
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi har vĂ€l alla njutit av de dĂ€r hĂ€rliga kĂ€nslorna som sprider sig genom kroppen nĂ€r vi hör en lĂ„t vi verkligen gillar. Man kanske bara vill dansa, göra uppror, rusa ut och glĂ€djas Ă„t livets alla mirakler eller hĂ€nge sig Ă„t förlösande grĂ„t. För det mesta Ă€r detta helt sunt och en kĂ€lla till livslĂ„ng glĂ€dje. 

Men sÄ finns de dÀr lÄtarna man önskar att man aldrig ens hade hört, eller Ànnu vÀrre, sagt högt till nÄgon att man tyckte om. SÄnger som en gÄng fick sin lyssnare att kÀnna sig fin, smart och hÀrlig, men som efter en tid visade sig vara förförisk grannlÄt som lÀmnar en med fadd eftersmak, sjÀlslig tomhet och molande skam.

Första gĂ„ngen jag sjĂ€lv identifierade fenomenet var jag en hormonstinn tonĂ„ring som lĂ€mnat Abba-tiden bakom mig och nu sög i mig samtidens utbud av punk, pop, rock, reggae och disko, mĂ€strad och skolad av Ă€ldre killkompisar som lĂ€rde mig att min musiksmak var mitt frĂ€msta verktyg för att bygga en identitet och att sky det som "alla andra" gillade. Denna process gav ett mig ett bra skydd nĂ€r easy listening-pianisten Richard Clayderman slĂ€ppte sitt debutalbum. Men mĂ„nga medmĂ€nniskor hade inte blivit indie-vaccinerade – trots att behovet var stort. 

undefined
Pianisten Richard Clyderman sÄlde 20 miljoner exemplar av sitt debutalbum tack vare "Ballade Pour Adeline".

Anledningen var att Claydermans storsĂ€ljande skiva innehöll den smĂ€ktande "Ballade pour Adeline" som ocksĂ„ slĂ€pptes som singel (klĂ€ttrade till plats 6 pĂ„ svenska singellistan). Det var nĂ€r jag hörde flera jĂ€mnĂ„riga och deras mammor sucka av vĂ€lbehag nĂ€r stycket spelades pĂ„ radion eller stereoanlĂ€ggningen som jag insĂ„g att det hĂ€r var en lĂ„t som hade en sĂ€rskild superkraft. Den fick lyssnaren att kĂ€nna sig som en bĂ€ttre mĂ€nniska, som en person med förfinad smak. I dag hör man varken lĂ„ten eller nĂ„gon som öppet erkĂ€nner att den varit en favorit. 

1. Ballade pour Adeline med Richard Clayderman frÄn 1977.

undefined
Loreen vann Eurovision Song Contest Är 2012 med lÄten Euphoria.

NĂ€r den svenska artisten Loreen vunnit svenska Melodifestivalen med sitt uttrycksfulla nummer "Euphoria" var sĂ„ gott som alla i hela Europa överens. Det hĂ€r var en stark lĂ„t, med fint budskap och stor kraft. LĂ„ten vann Eurovision Song Contest. Nio Ă„r senare kan vi vĂ€l lĂ€gga handen pĂ„ hjĂ€rtat och enas om att hela "Euphoria"-gjejen var och Ă€r uppblĂ„st och innehĂ„llslös? Man hör ju inte ens vad Loreen sjunger. Har ens de vĂ€rsta hardcore-mellofansen den pĂ„ sina spellistor i dag? 

2. "Euphoria" med Loreen frÄn 2012.

 

undefined
Artisten Sting slog igenom som sÄngare och basist i bandet The Police.

1979 kom det brittiska bandet The Police med albumet "Regatta De Blanc". Jag tyckte det var supercoolt. "Message in a Bottle" och "Walking on the moon" spelades flitigt pÄ roliga fester och kanske pÄ nÄgot blandband i min bergssprÀngare. Men nÀr jag lyssnar i dag hör jag att lp:n var ett förebud om en solokarriÀr som med rÀtta blivit skÀlld för att vara en av de mest pretentiösa. Jag talar förstÄs om sÄngaren och basisten Gordon Sumner, mer kÀnd som Sting. PÄ 1990-talet blommade han ut i albumet "Ten Summoner's Tale" med lÄtar som "Shape of my heart" och "Seven days". Fiint vÀrre! Eller inte.

 3. "Seven days", Sting 1993.

 

undefined
Beyoncé Knowles figurerar i tio Grammy-nomineringar i Är, medan en artist som The Weeknd inte fÄtt nÄgon nominering i en enda kategori.

NÀstan alla Àlskar vÀl Beyoncé? Inte jag dock. Jag gillade sÄ klart sÄnggruppen DestinyŽs child, dÀr Beyoncé Knowles var den starkast lysande stjÀrnan. Jag vill ocksÄ dansa nÀr jag hör "Crazy right now" och kan Àven tycka att hennes senaste framgÄngsrika samarbete, med rapparen Megan Thee Stallion i lÄten "Savage", Àr bra. Men hallÄ! Ditt mÀnniskovÀrde ökar inte för att du delar ett minne frÄn en Beyoncékonsert i sociala medier. Beyoncé Àr INTE vÀrldens bÀsta artist. Hon wailade sönder "Halo", hennes duett "Perfect duo" med Ed Sheeran fÄr mig att vilja spy och det superhyllade albumet "Lemonade" gÄr inte att lyssna pÄ. Att hon figurerar i tio Grammynomineringar i Är och The Weeknd i noll visar att problemet med pompösa produktioner som invaggar lyssnare i falska förestÀllningar om kulturellt kapital fortfarande Àr aktuellt - Àven utanför Polarprisjuryn.

4. "Hold up" med Beyoncé 2016

PĂ„ rapparen Eminems hyllade album "The Marshall Mathers LP" frĂ„n Ă„r 2000 finns lĂ„ten "Stan", som med rĂ€tta rĂ€knas som en populĂ€rkulturell milstolpe bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller sjĂ€lva lĂ„ten och videon. I "Stan" hade Eminem samplat nĂ„gra fraser frĂ„n den brittiska sĂ„ngerskan DidoÂŽs lĂ„t "Thank you" som slĂ€ppts Ă„ret innan. Dido medverkade Ă€ven som Stans gravida flickvĂ€n i videon, sĂ„ det var ju inte sĂ„ konstigt att hennes  lĂ„t i sin helhet blev en hit. Men nĂ€r Ă„sikten att "Thank you" skulle vara bĂ€ttre Ă€n "Stan" började förfĂ€ktas och DidoÂŽs fans gav uttryck för att de hittat en dold musikskatt i DidoÂŽs album "No Angel" började mina varningslampor blinka red alert.

5. "Thank you" med Dido 2000.