Han hĂ„ller liv i ikoniskt sound – möt elpianots mĂ€stare

Luggslitna, mytomspunna och still going strong – gamla elpianon har ett unikt och personligt sound och en kĂ€nsla som inte kan uppnĂ„s med digitala syntar.

Freddan Adlers kallar sig nörd nÀr det kommer till elpianon. Han har Àven ett förflutet som professionell musiker och producent och har turnerat med bland andra Björn Afzelius, LÀdernunnan och John Ballard.

Freddan Adlers kallar sig nörd nÀr det kommer till elpianon. Han har Àven ett förflutet som professionell musiker och producent och har turnerat med bland andra Björn Afzelius, LÀdernunnan och John Ballard.

Foto: Catarina Nitz

Musik2021-03-23 20:42

Den som sett den guldbaggebelönade filmen "Spring Uje spring" minns sÀkert den laddade scenen dÀr Ujes vÀnner och familj har skramlat ihop till ett gammalt elpiano som en 50-Ärspresent.

Amerikanska företaget Wurlitzer gjorde ikoniska elpianon, som tillexempel hörs pÄ "I heard it through the grapevine" med Marvn Gaye. Just det hÀr exemplaret finns med i filmen "Spring Uje, spring"
Amerikanska företaget Wurlitzer gjorde ikoniska elpianon, som tillexempel hörs pÄ "I heard it through the grapevine" med Marvn Gaye. Just det hÀr exemplaret finns med i filmen "Spring Uje, spring"

Filmens Uje har önskat sig ett sĂ„dant lĂ€nge, men nĂ€r han Ă€ntligen fĂ„r pianot kan han inte lĂ€ngre spela pĂ„ grund av att han har fĂ„tt Parkinsons sjukdom. 

Pianot som anvĂ€nds i filmen Ă€gs av Eskilstunaprofilen och musikern Patrik Kolar, som bĂ„de samlar och anvĂ€nder gamla elpianon och elorglar. Han och mĂ„nga andra musiker Ă€lskar ljudet och kĂ€nslan i artefakter som Fender Rhodes-, Clavinet- och Wurlitzer-pianon och vill spela pĂ„ den Ă€kta varan i stĂ€llet för syntar dĂ€r olika elpianoljud finns samplade. 

InnanmÀtet i ett Fender Rhodespiano, visar att det konstruktionen delvis Àr densamma som ett vanligt piano, men med en sorts stÀmgaffel i stÀllet för strÀngar. Ljudet förstÀrks elektroniskt.
InnanmÀtet i ett Fender Rhodespiano, visar att det konstruktionen delvis Àr densamma som ett vanligt piano, men med en sorts stÀmgaffel i stÀllet för strÀngar. Ljudet förstÀrks elektroniskt.

Men elektromekaniska pianon av det hĂ€r slaget slutade tillverkas pĂ„ 1980-talet och hur hög kvaliteten Ă€n var pĂ„ instrumenten kan gamla grejer gĂ„ sönder, behöva stĂ€mmas, justeras eller fĂ„ nĂ„gon sliten del utbytt. 

TillgÄng till reservdelar Àr viktigt för att hÄlla liv i de pianon som fortfarande fungerar och brukas. EfterfrÄgan Àr stor bland mÄnga musiker, som vill ha Àkta vara.
TillgÄng till reservdelar Àr viktigt för att hÄlla liv i de pianon som fortfarande fungerar och brukas. EfterfrÄgan Àr stor bland mÄnga musiker, som vill ha Àkta vara.

DÄ finns Freddan Adlers dÀr, redo med kunskap, erfarenhet, kontakter och ett lager med reservdelar. Han Àr en före detta frilansande proffsmusiker som pÄ senare Är vigt större delen av sitt liv Ät att restaurera och reparera elpianon. Han driver företaget Peacefreaks servicecenter i Göteborg och fixar elpianon i hela Norden och Baltikum.

Just nu Àr han pÄ plats i Eskilstuna, dÀr han har gjort Patrik Kolars studio i centrala Eskilstuna till sin verkstad för tvÄ veckor framÄt. Dit kan kunder komma med elpianon som behöver kÀrlek.

Frederik Freddan Adlers driver företaget Peacefreak Servicecenter som Àr specialiserat pÄ att renovera och serva gamla elpianon av mÀrken som Fender Rhodes, Clavinet och Wurlitzer.
Frederik Freddan Adlers driver företaget Peacefreak Servicecenter som Àr specialiserat pÄ att renovera och serva gamla elpianon av mÀrken som Fender Rhodes, Clavinet och Wurlitzer.

Allt började dock pĂ„ 1970-talet. 

– Jag torskade pĂ„ nĂ„gra plattor med bland annat Miles Davis och Keith Jarret dĂ€r de spelade pĂ„ de hĂ€r instrumenten. Det var dĂ„ de kom till Sverige ocksĂ„. Jag skulle bara ha ett sĂ„dant, och det första kom i min Ă€go 1973, sĂ€ger Freddan Adlers. 

Men pianot var hemskt att spela pÄ.Tangenterna var tröga och det lÀt inte alls som nÀr idolerna i USA spelade.

– SĂ„ jag var ju tvungen att slita av locket och lĂ€ra mig hur man stĂ€ller in det sĂ„ att man fĂ„r ett bra sound och att det blir lĂ€ttspelat. 

I efterhand har han förstÄtt att det var tÀnkt att man skulle anpassa sitt elpiano, precis som man stÀller in en gitarr eller stÀmmer trummor.

Elektromekaniska pianon producerar tonerna analogt och ljudet förstÀrks elektroniskt.

– Det Ă€r samma princip som en elgitarr, sĂ€ger Freddan Adlers och förlorar sig i en lĂ„ng och fascinerande berĂ€ttelse om hur pianolĂ€raren Harold Rhodes, som var inkallad i den amerikanska armĂ©n under Andra vĂ€rldskriget, kom att bygga det första elpianot med hjĂ€lp av delar frĂ„n skrotade bombplan. 

Fender Rhodes baspiano frÄn 1960-talet. Ett sÄdant hörs till exempel i den ikoniska lÄten "Light my fire" med The Doors.
Fender Rhodes baspiano frÄn 1960-talet. Ett sÄdant hörs till exempel i den ikoniska lÄten "Light my fire" med The Doors.

Bakgrunden var att han ville hjĂ€lpa till med att rehabilitera skadade soldater genom att lĂ€ra dem spela piano. DĂ„ behövde han skapa ett instrument som de kunde spela pĂ„ i sĂ€ngen eller sittande i rullstol. 

– Efter kriget blev det en succĂ©, allt skulle elektrifieras. 

1959 skrev Harold Rhodes kontrakt med intrumenttillverkaren Leo Fender, och man började först serietillverka smĂ„ elpianon med basklaviatur. 

I mitten pĂ„ 1960-talet gjorde artister som Ray Charles och The Monkees elpianot superhett. 

– "Alla" skulle ha ett Fenderpiano. DĂ„ kom ocksĂ„ konkurrenten Wurlitzer, berĂ€ttar Freddan Adlers. 

BĂ€rbara elpianon innebar en revolution för turnerade musiker och tack vare att de hade ett helt annat sound Ă€n akustiska pianon bidrog de till utveckling och förnyelse inom genrer som jazz, soul, fusion, psykedelia och pop. 

Under 1980-talet konkurrerades det analoga elpianot ut av digitala syntar. Men Ă€ven dĂ€r har Freddan Adlers bidragit till att bevara elpianots sĂ€rprĂ€gel. En av de ledande tillverkarna av keyboards, svenska Nord, lyckades inte fĂ„ till det nĂ€r de skulle skapa Fender Rhodes-soundet till sina syntar. DĂ„ tog de hjĂ€lp av Freddan Aadlers. 

Freddan Adlers Àr verksam i hela Norden och Baltikum. Hans verkstad finns i Göteborg men han reser ocksÄ runt. De nÀrmaste veckorna kommer han att vara pÄ plats i Eskilstuna för att serva elpianon.
Freddan Adlers Àr verksam i hela Norden och Baltikum. Hans verkstad finns i Göteborg men han reser ocksÄ runt. De nÀrmaste veckorna kommer han att vara pÄ plats i Eskilstuna för att serva elpianon.

– Det visade sig att de hade samplat ett instrument som inte var i ordning. Jag fick fixa till det sĂ„ att det lĂ€t bra. De tyckte att det var sĂ„ kul sĂ„ sedan dess har jag fĂ„tt göra Ă„tta stycken olika ljud. 

– DĂ„ köper jag ett unikt piano av en viss typ eller frĂ„n ett visst Ă„r och stĂ€ller in det efter ett ideal, sedan samplar jag det med hjĂ€lp av deras egenutveckalde mjukvara och maskiner som de har till det. Det Ă€r ett himla kul hedersuppdrag. 

En förutsĂ€ttning för Freddan Adlers kulturgĂ€rning Ă€r tillgĂ„ngen pĂ„ reservdelar. Är inte risken att de tar slut? 

Att hitta reservdelar till gamla elektromekaniska pianon Àr en utmaning. Sedan nÄgra Är tillbaka nytillverkas vissa komponenter till Fender Rhodes pianon vid en fabrik i New Jersey i USA.
Att hitta reservdelar till gamla elektromekaniska pianon Àr en utmaning. Sedan nÄgra Är tillbaka nytillverkas vissa komponenter till Fender Rhodes pianon vid en fabrik i New Jersey i USA.

– Jo, men tack vare att det finns efterfrĂ„gan sĂ„ har en mĂ€nniska med stort hjĂ€rta i New Jersey startat tillverkning av de hĂ€r grejerna, berĂ€ttar han.

Elpiano

Elektorakustiskt instrument som konstruerades i mitten pĂ„ 1940-talet av amerikanen Harold Rhodes och slog igenom pĂ„ 1960-talet. 

De mest kÀnda tillverkarna av elpianon var Fender Rhodes, Wurlitzer och Clavinet.

KÀnda lÄtar med elpiano:

"I heard it through the grapevine" med Marvin Gaye

"Don't let me down" och "Get back" med The Beatles (pianist: Billy Preston)

"Light my fire" med The Doors (basen spelas pÄ ett Fender Rhodes baspiano)

"What'd I say" med Ray Charles

"Himlen runt hörnet" med Lisa Nilsson

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!