Ruths klÀder breder ut sig i Ingela Bendts lÀgenhet. KlÀdstÀllningarna stÄr i dubbla rader, lastade med skira 30-talsklÀnningar, stilrent 60-tal och stormönstrat 70-tal. Skor, hattar, mÀngder av accessoarer trÀngs i koffertar och kartonger. Allt pÄ vÀg till en ny förvaring.
ââAllt stod jĂ€ttelĂ€nge i min kĂ€llare sĂ„ jag mĂ€rkte inte att det var vĂ€ldigt mycket. Och nĂ€r jag mĂ€rkte hur mycket det var blev jag vĂ€ldigt trött.
Vem var Ruth? Hon var en smĂ„stadskvinna, bosatt i Mjölby, och kom aldrig att bo i en storstad, nĂ„got Ingela Bendt tror att modern gĂ€rna hade velat. Ăven om hon inte var finklĂ€dd jĂ€mt sĂ„ hade hon ett stort klĂ€dintresse.
ââRuth var jĂ€tteklĂ€dintresserad. Hon Ă€lskade Paris och lĂ€ste mycket modemagasin. Ingrid Schrewelius modereportage pĂ„ SVT var en högtidsstund.
ââOch hon var borgmĂ€starens fru. Det Ă€r en roll som gör att man kanske Ă€r lite pĂ„passad. Hon tĂ€nkte alltid pĂ„ vad hon hade pĂ„ sig nĂ€r hon gick ut.
BerÀttelsen tog form
Det gick mÄnga Är efter mammans död innan Ingela Bendt visste vad hon skulle göra med klÀderna. Tankarna pÄ en bok hade funnits i flera Är, men det var under coroanpandemin hon fick kontakt med Norstedts och berÀttelsen tog form.
ââAtt det blev en bok har bara att göra med att det finns klĂ€der kvar. Det var inte sĂ„ att jag hade en fĂ€rdig historia, jag trevade i flera Ă„r. Det var först dĂ„ som den fick en struktur och kronologi. Jag fick hjĂ€lp av att det var tyst och lugnt.
Innan pandemin bröt ut hade Ingela Bendt fotograferat Ruths klÀnningar och haft en utstÀllning med catwalk, klÀder och fotografier. Men hon kÀnde att utstÀllningsbesökarna ibland skapade sig en felaktig bild av hennes mamma.
ââDet kom en del folk och jag förstod att de var fruktansvĂ€rt intresserade av klĂ€der. Men jag kĂ€nde att de tolkade in en massa som inte stĂ€mde, som att hon var finklĂ€dd jĂ€mt.
ââMin mamma var inte förmögen. Hon tĂ€nkte pĂ„ pengar, sydde av stuvbitar.
Boken handlar om Ruth, men med utgÄngspunkt frÄn hennes garderob och modets svÀngningar berÀttas ocksÄ en större historia.
ââJag kan inte bara skriva om klĂ€der. Jag ser det lika mycket som ett kvinnoportrĂ€tt, som historia och kulturhistoria, förklarar Ingela Bendt.
Varje kapitel inleds med en enkel genomgÄng av Ärtiondets mode. Ingela Bendt har lÀrt sig mycket om klÀder och mode under arbetet med boken.
ââDet Ă€r ett helt nytt sprĂ„k med alla sömmar och hur det Ă€r gjort. En helt ny kunskap. Jag hade inte fattat att det var sĂ„ mycket arbete bakom klĂ€derna i samarbete med vintagekunniga Minna Mattsson.
Mest intressant
1930- och 40-talet Àr de perioder hon tycker har varit mest intressanta. Det Àr inte sÄ lÀnge sedan, men ÀndÄ en tid som var mycket olik vÄr egen.
ââJag har pratat med informanter i Mjölby som kunde berĂ€tta hur det var dĂ€r under andra vĂ€rldskriget. Det var intressant att skriva om hur Sverige var drabbat med ransonering av klĂ€der och skor. KlĂ€der Ă€r en spegel av sin tid.
ModemÀssigt tycker Ingela Bendt dock att alla Ärtionden Àr intressanta. PÄ 1960- och 70-talet nÀr hon sjÀlv var ung hÀngde Ruth inte lÀngre med i modet pÄ samma sÀtt som tidigare.
ââHon tyckte inte om det korta modet, men hade Ă€ndĂ„ plagg i batik och frĂ„n Marimekko. Hon sydde hela tiden upp saker.
Mycket av Ruths garderob har ocksÄ varit Ingela Bendts garderob.
ââJag har haft hennes klĂ€der hela livet. Jag har alltid nĂ„got "nytt". Det finns fortfarande folk som inte förstĂ„tt att jag anvĂ€nder min mammas klĂ€der.
Under arbetets gÄng har hon kommit att lÀra kÀnna sin mamma pÄ ett nytt sÀtt och hon har kommit pÄ sig sjÀlv med att Ängra att hon inte frÄgat mer om Ruths liv medan hon hade chansen.
ââJag tyckte att det var roligt att stifta bekantskap med henne. NĂ€r hon levde frĂ„gade jag inte hur det var nĂ€r hon var ung och under kriget. Nu hade jag tyckt att det vore fantastiskt att höra.