Unga konstnÀrer om kroppar och maskiner

De gör bĂ„da konst om kroppar och maskiner – Fathia Mohidin och Ida Idaida Ă€r Ă„rets mottagare av Maria Bonnier Dahlin-stipendiet. I en stor utstĂ€llning pĂ„ Bonniers konsthall nĂ€rmar de sig en industriell estetik frĂ„n tvĂ„ olika hĂ„ll.

Fathia Mohidin Àr tillsammans med Ida Idaida Ärets Maria Bonnier Dahlin-stipendiater, och de stÀller ut pÄ Bonniers konsthall.

Fathia Mohidin Àr tillsammans med Ida Idaida Ärets Maria Bonnier Dahlin-stipendiater, och de stÀller ut pÄ Bonniers konsthall.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Kultur och Nöje2020-12-05 07:55

Den enorma salen Àr klÀdd i en starkt luktande gummimatta, och i bakgrunden maler ett fjÀrran, repetitivt ljud. Bonniers konsthall pÄminner plötsligt om ett gym, men ett som Àr avklÀtt alla sina vÀlbekanta attiraljer.

– Om man plockar ut vissa av elementen som existerar pĂ„ gymmet ur sin kontext blir de vĂ€ldigt tvetydiga och det öppnar för en möjlighet att fundera pĂ„ hur ens egen kropp sĂ€tts i relation till de hĂ€r objekten, sĂ€ger Fathia Mohidin, som vill göra konst Ă€ven för andra sinnen Ă€n synen.

Hon har under en lÀngre tid jobbat med trÀning som utgÄngspunkt i sina undersökningar av de ekonomiska, politiska och sociala konstruktioner som omger kroppen. Mohidin har inspirerats av författaren Claudia Rankines tankar om hur dagligt förtryck och osynliggörande Àr en tyngd som vissa kroppar mÄste bÀra pÄ.

Kroppen som vara

En av Fathia Mohidins utgÄngspunker Àr de grÀnser som omger kroppen, och hur man tÀnjer pÄ dem. Hon pÄminner om att kvinnor förr i tiden till exempel inte fick trÀna pÄ gym, för att det ansÄgs farligt för deras reproduktionsorgan.

– Att bli muskulös och stark som kvinna Ă€r i mĂ„ngas ögon inte heller förenligt med femininitet. Hur lĂ€ses till exempel en muskulös svart kvinnokropp? Svarta och bruna kroppar lĂ€ses som hot mĂ„nga gĂ„nger.

Fathia Mohidin intresserar sig för strukturer som styr kroppen, och hur den förvandlas till en vara i ett kapitalistiskt samhÀlle. PÄ gymmet befinner sig kropparna nÀstan som i ett produktionstillstÄnd, menar hon. Gymmets repetitioner pÄminner om arbetet i en fabrik. Vissa gym har ocksÄ en industriell estetik, som gör att arbetets och gymmets grÀnser nÀstan korsas. Det leker Fathia Mohidin med, och gjuter delar frÄn trÀningsmaskiner i betong, som ger nya konnotationer.

– Det Ă€r intressant med kopplingen till cylindrar och kugghjul, som ger en koppling till arbete och industri. Kroppen har varit och blir fortfarande anvĂ€nd som en maskin. Vi ska producera och prestera. Det finns till exempel mĂ„nga företag som lĂ€gger in gym i sina företagskomplex, eller som skriver in trĂ€ning i sina kontrakt, sĂ€ger hon.

Även om hon ser de positiva effekterna av sĂ„dana initiativ pekar hon pĂ„ en annan sida bakom dessa företags omsorg:

– Det handlar om att man ska orka och prestera mer.

Maskiner visar trauma

Maskiner gÄr som en röd trÄd genom bÄda konstnÀrskapen men dÀr Fathia Mohidin Àr inriktad pÄ svÄrgripbara strukturer arbetar Ida Idaida istÀllet med att rent konkret suggerera fram kÀnslor och inre processer via maskiner, enligt kuratorn Annie Jensen.

– Hon pratar om sina skulpturer och installationer som maskiner, som Ă€r ett symtom pĂ„ trauma och lidande. Maskinerna har ofta ett upprepande element för hon ser loopandet och det cirkulĂ€ra som ett tillstĂ„nd som man försĂ€tts i av trauma, sĂ€ger hon.

I ett rum med dunkelt rött ljus stÄr till exempel ett tÀlt, dÀr bilder av flugor oupphörligen loopas pÄ tÀltduken. Material som plexiglas, insektsnÀt, flugor, saft och mikroskop förenas i verket med titeln: "truth is not delivered whole but received in parts a rotten corpse flesh slushed acid rain burn the scars". En annan reslig maskin, som Ida Idaida byggt sjÀlv, snurrar runt med tygtrasor frÄn hennes barndomshem.

Trots de olika inriktningarna tycker Annie Jensen att utstÀllningen utgör en helhet.

– Rent estetiskt gör de mycket för varandra. Ida har det lite punkiga uttrycket medan Fathia har en extremt minimalistisk estetik. Och ingen av dem Ă€ter upp den andra.

Fakta:

Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar Ärligen ut stipendium till unga svenska konstnÀrer för att stötta dem i deras arbete. 2020 Ärs mottagare Àr Ida Idaida och Fathia Mohidin. I Är Àr utstÀllningen dessutom extra stor, och tar hela konsthallen i besittning.

Öppningsveckan Ă€r frĂ„n och med 2 december, med kraftigt begrĂ€nsad publik. Man tar bara in bokade besök och har max 5 personer per kvart i en lokal pĂ„ runt 900 kvadratmeter. Alla program och visningar Ă€r instĂ€llda.

Mycket av konsthallens hjÀrta och sjÀl kommer frÄn engagemanget för unga konstnÀrer, enligt konsthallens konstnÀrlige ledare Theodor Ringborg, som förklarar varför man bestÀmt sig för att öppna, trots coronapandemin.

Att stÀlla in den hÀr utstÀllningen skulle kÀnnas fel pÄ mÄnga sÀtt. Delvis för att de hÀr konstnÀrerna inte skulle fÄ visa sina verk dÄ, men ocksÄ för att de inte skulle fÄ genomgÄ den skapande processen med att göra en utstÀllning. Att inte tillÄta det skulle vara för hemskt, sÀger han.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!