Den enorma salen Àr klÀdd i en starkt luktande gummimatta, och i bakgrunden maler ett fjÀrran, repetitivt ljud. Bonniers konsthall pÄminner plötsligt om ett gym, men ett som Àr avklÀtt alla sina vÀlbekanta attiraljer.
ââOm man plockar ut vissa av elementen som existerar pĂ„ gymmet ur sin kontext blir de vĂ€ldigt tvetydiga och det öppnar för en möjlighet att fundera pĂ„ hur ens egen kropp sĂ€tts i relation till de hĂ€r objekten, sĂ€ger Fathia Mohidin, som vill göra konst Ă€ven för andra sinnen Ă€n synen.
Hon har under en lÀngre tid jobbat med trÀning som utgÄngspunkt i sina undersökningar av de ekonomiska, politiska och sociala konstruktioner som omger kroppen. Mohidin har inspirerats av författaren Claudia Rankines tankar om hur dagligt förtryck och osynliggörande Àr en tyngd som vissa kroppar mÄste bÀra pÄ.
Kroppen som vara
En av Fathia Mohidins utgÄngspunker Àr de grÀnser som omger kroppen, och hur man tÀnjer pÄ dem. Hon pÄminner om att kvinnor förr i tiden till exempel inte fick trÀna pÄ gym, för att det ansÄgs farligt för deras reproduktionsorgan.
ââAtt bli muskulös och stark som kvinna Ă€r i mĂ„ngas ögon inte heller förenligt med femininitet. Hur lĂ€ses till exempel en muskulös svart kvinnokropp? Svarta och bruna kroppar lĂ€ses som hot mĂ„nga gĂ„nger.
Fathia Mohidin intresserar sig för strukturer som styr kroppen, och hur den förvandlas till en vara i ett kapitalistiskt samhÀlle. PÄ gymmet befinner sig kropparna nÀstan som i ett produktionstillstÄnd, menar hon. Gymmets repetitioner pÄminner om arbetet i en fabrik. Vissa gym har ocksÄ en industriell estetik, som gör att arbetets och gymmets grÀnser nÀstan korsas. Det leker Fathia Mohidin med, och gjuter delar frÄn trÀningsmaskiner i betong, som ger nya konnotationer.
ââDet Ă€r intressant med kopplingen till cylindrar och kugghjul, som ger en koppling till arbete och industri. Kroppen har varit och blir fortfarande anvĂ€nd som en maskin. Vi ska producera och prestera. Det finns till exempel mĂ„nga företag som lĂ€gger in gym i sina företagskomplex, eller som skriver in trĂ€ning i sina kontrakt, sĂ€ger hon.
Ăven om hon ser de positiva effekterna av sĂ„dana initiativ pekar hon pĂ„ en annan sida bakom dessa företags omsorg:
ââDet handlar om att man ska orka och prestera mer.
Maskiner visar trauma
Maskiner gÄr som en röd trÄd genom bÄda konstnÀrskapen men dÀr Fathia Mohidin Àr inriktad pÄ svÄrgripbara strukturer arbetar Ida Idaida istÀllet med att rent konkret suggerera fram kÀnslor och inre processer via maskiner, enligt kuratorn Annie Jensen.
ââHon pratar om sina skulpturer och installationer som maskiner, som Ă€r ett symtom pĂ„ trauma och lidande. Maskinerna har ofta ett upprepande element för hon ser loopandet och det cirkulĂ€ra som ett tillstĂ„nd som man försĂ€tts i av trauma, sĂ€ger hon.
I ett rum med dunkelt rött ljus stÄr till exempel ett tÀlt, dÀr bilder av flugor oupphörligen loopas pÄ tÀltduken. Material som plexiglas, insektsnÀt, flugor, saft och mikroskop förenas i verket med titeln: "truth is not delivered whole but received in parts a rotten corpse flesh slushed acid rain burn the scars". En annan reslig maskin, som Ida Idaida byggt sjÀlv, snurrar runt med tygtrasor frÄn hennes barndomshem.
Trots de olika inriktningarna tycker Annie Jensen att utstÀllningen utgör en helhet.
ââRent estetiskt gör de mycket för varandra. Ida har det lite punkiga uttrycket medan Fathia har en extremt minimalistisk estetik. Och ingen av dem Ă€ter upp den andra.