Och trots att tiden pÄ högskolan har varit bra ser Johannes fram emot att kunna fokusera helt pÄ alla sina musikaliska projekt. Han Àr nÀmligen alltid involverad i flera musikaliska verksamheter Ät gÄngen, och den som scrollar igenom hans sociala medier stÀller sig förmodligen snabbt frÄgan hur sjutton han hinner med allt.
NÀr tidningen trÀffar Johannes i musikhögskolans lokaler i Stockholm sÀger han att han tyckt mycket om tiden i skolan, men att han ser fram emot att helt kunna sÀtta sitt eget schema efter examen.
â Jag Ă€r jĂ€ttenöjd med tiden hĂ€r, men det ska bli skönt att Ă€ntligen slippa brĂ„ka om tiden.
Trots att han fortfarande Àr student arbetar Johannes redan med tvÄ stora musikaluppsÀttningar.
Han Ă€r kapellmĂ€stare för West End Stockholms uppsĂ€ttning av "We will rock you" som har premiĂ€r den 14 april pĂ„ Playhouse teater i Stockholm (och som fĂ„tt ett enormt publikintresse â i skrivande stund Ă€r samtliga tio förestĂ€llningar slutsĂ„lda).
I juli ska han spela keyboard och orgel i en uppsÀttning av "Jesus Christ Superstar" i Dalhalla med Linus Wahlgren och Peter Stormare i nÄgra av rollerna.
Och som om det inte vore nog med det finner han ocksÄ tid att skriva egna musikaler för högskolan, spela med Katrineholmsrevyn och hjÀlpa till i familjens lördagsöppna musikaffÀr hemma i Katrineholm.
Det gÄr inte att lÄta bli att undra: hur har han tid med allt? Finns det en sorts entreprenörsÄdra i honom som fÄr saker att ske? Eller Àr hemligheten egentligen mycket enklare Àn sÄ?
â Jag har alltid satsat pĂ„ bredd, oavsett om det Ă€r klassiskt, metal, jazz eller vad det nu kan vara. Och jag tackar ja till allt.
Johannes sĂ€ger att han oftast uppskattar alla former av musikuppdrag. Han sĂ€ger att han kan spela covers klockan 01.30 pĂ„ en fyllefest ena dagen och sitta i ett orkesterdike nĂ€sta dag. Det gör att kontaktnĂ€tet inom branschen snabbt vĂ€xer, och ett vĂ€l utfört jobb leder nĂ€stan alltid till ett annat. BĂ„de "We will rock you"- och "Jesus Christ Superstar"-projektet kom till Johannes till följd av de kontakter han knutit under tidigare projekt â det ena via en kapellmĂ€stare frĂ„n Uppsala stadsteater som kĂ€nde till att Johannes varit med nĂ€r Kolhusteatern gjorde "We will rock you" i fjol, det andra via en keyboardist pĂ„ Diggiloo-turnĂ©.
Men om man tackar ja till att medverka i alla möjliga konserter och musikaler, Àr det dÄ inte svÄrt att pÄ kort tid lÀra sig sjÀlva musiken inför spelningarna?
Inte sÄ vÀrst, menar Johannes.
â Dels Ă€r jag vĂ€ldigt bekvĂ€m med noter. Och om det inte finns noter sĂ„ gĂ„r det lika bra.
NÀr Johannes fÄr frÄgan om vilken typ av musik han drömmer om att fÄ jobba med efter examen sÄ sÀger han att det nog faktiskt Àr musikaler.
â Jag tycker verkligen om den typen av musik. I den sfĂ€ren fĂ„r jag möjlighet att utnyttja alla mina kunskaper. Och det Ă€r alltid vĂ€ldigt roliga sammanhang med en massa skĂ„despelare och dansare.
Musikalen i Dalhalla blir Johannes största hittills. Han sÀger att han kÀnner sig trygg i att han rent musikaliskt har alla kunskaper som behövs, men att det alltid dyker upp grejer som man mÄste lÀra sig i stunden under stora projekt.
â Men de hinder som dyker upp fĂ„r man ju bara lösa.
Hur tror du att du hade reagerat om du som liten fick reda pÄ att du idag fÄr jobba med den hÀr typen av projekt?
â Jag hade nog varit vĂ€ldigt nöjd över det. Ăver att jag fĂ„r vara sĂ„ hĂ€r bred och spretig.
Johannes sÀger att han har minnen frÄn hela sitt liv dÀr han som ÄskÄdare upplevt musikaliska sammanhang som i stunden kÀnts avlÀgsna och svÄrnÄdda. Som nÀr han under gymnasiet gick och kollade pÄ Katrineholmsrevyn. Men sedan har tiden gÄtt, och plötsligt har han sjÀlv stÄtt dÀr och varit en del av samma verksamhet som alldeles nyss kÀndes sÄ himla lÄngt borta.
Han sÀger att en del av vad som gör musikalformatet sÄ intressant Àr att sjÀlva musiken fyller ett tydligt syfte, utöver att (förhoppningsvis) vara bra att lyssna pÄ.
â Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför jag försöker hitta pĂ„ nĂ„gon extra twist nĂ€r jag gör egna grejer. Jag kunde ju inte hĂ„lla mig frĂ„n att göra den hĂ€r musikalen som examensprojekt. Det hade ju egentligen rĂ€ckt med att bara gĂ„ dit och spela nĂ„gra lĂ„tar. Men för mig sjĂ€lv tycker jag inte att det rĂ€cker.
I dagslÀget trivs Johannes bra med livet i huvudstaden. Han bor tillsammans med sin sambo söder om stan, men hittar fortfarande tid att regelbundet besöka hemtrakterna i Katrineholm. Faktum Àr att han tillsammans med sambon planerar ett stort Pink Floyd-projekt till hösten, dÄ de tillsammans med bland annat rockprofilen Peter Henriksson hoppas kunna inta TallÄsaulan för att riva av hela det klassiska "The Wall"-albumet.
Du verkar verkligen ha hur mycket som helst att göra. Ăr det ett missförstĂ„nd att det skulle vara svĂ„rt att fĂ„ jobb i den hĂ€r branschen?
â Nej, det Ă€r verkligen inget missförstĂ„nd. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt. Det krĂ€vs att man mĂ„ste ha ett driv hela tiden, att jobba och dra i saker... Att ha passionen att orka fortsĂ€tta hela tiden. Det mĂ„ste nĂ€stan vara sĂ„ att man inte ser nĂ„got annat alternativ.
Johannes sĂ€ger att det sjĂ€lvklart krĂ€vs ett visst mĂ„tt av tur för att nĂ„ framgĂ„ng inom branschen, men att det samtidigt Ă€r upp till individen att se till att vara redo med rĂ€tt kunskaper nĂ€r en spĂ€nnande arbetsmöjlighet plötsligt dyker upp. Ăr man redo och tackar ja till Ă€ven det minsta av gig sĂ„ kan det i Johannes erfarenhet leda till fem nya arbetsmöjligheter. Och fem till. Och fem till.
Ett roligt exempel som han ger pÄ just detta Àr nÀr han tackade ja till en invecklad, experimentell spelning pÄ stadsteaterns tak i Stockholm som han egentligen inte hade tid för. Tanken var att besökare skulle fÄ komma och rita, och att Johannes och ett par andra musiker skulle tolka deras verk i musik.
â Men det var ingen som kom. SĂ„ vi satt och ritade vĂ„ra egna teckningar, gick upp pĂ„ taket och spelade för arrangörerna och typ tvĂ„ pers till. Veckan efter ringer en av dem och sĂ€ger att Veronica Maggio behöver ett mingelband till sitt bröllop, och undrar om inte vi kunde ta det.
Hur hoppas du att din karriÀr ska se ut om fem Är?
â UngefĂ€r som nu, fast det vore kul om jag klĂ€ttrat nĂ„gra steg till. Jag Ă€r vĂ€ldigt taggad pĂ„ fler musikal- och teaterprojekt. Men kanske lite mer stadiga grejer, pĂ„ roliga, stora scener. Men ocksĂ„ att kunna fortsĂ€tta tacka ja till konstiga grejer. Det fĂ„r gĂ€rna vara spretigt.