Det ser ut som en tanke men Àr en slump att tvÄ stora utstÀllningar med makarnas konst öppnar samma vecka. Ulrica Hydman Vallien gick bort i en plötslig hjÀrtattack 2018, hon hade just gjort fÀrdigt en serie mÄlningar av ansiktslösa och stiliserade kvinnofigurer, som skilde sig mycket frÄn hennes tidigare verk. I efterhand ser de ut som ett varsel.
Nu finns de med pÄ Liljevalchs rika presentation av hennes konstnÀrskap. Verken har till stor del hÀmtats frÄn det egna hemmet i SmÄland. Bertil Vallien har hjÀlpt kuratorn, tillika vÀnnen sedan mÄnga Är, Staffan Bengtsson, att leta bland teckningarna, mÄlningarna, fotografierna och möblerna.
ââUlrica mĂ„lade pĂ„ precis allt â stolar, bord och gardiner, sĂ€ger Bertil Vallien som Ă€nnu inte varit pĂ„ Liljevalchs.
ââMen jag fĂ„r lite rapporter under hand. Jag tror att den blir rik, spĂ€nnande och precis sĂ„ knasig som Ulrica kunde vara. Hon vĂ€jde ju inte för nĂ„gonting, allt gick sĂ„ lĂ€tt och sĂ„ snabbt för henne. Jag brukade sĂ€ga att det som saknades i hennes verktygslĂ„da, det var ett suddgummi, hon suddade aldrig, hon vara bara direkt pĂ„. Hon hade ett absolut medfött bildsprĂ„k, det bara fanns dĂ€r.
Dialog med Martinson
"DÄ Àr livet fullt sysselsatt med att vara vad det Àr: ett paradisförsök" diktade Harry Martinson. Staffan Bengtsson, som Àven har gjort en dokumentÀr om Ulrica Hydman Vallien som nyligen visats i SVT, diskuterade strofen med henne vilket ledde till titeln pÄ bÄde dokumentÀren och utstÀllningen.
Martinsons försiktiga "försök" fick henne att kontra med "paradisattack".
ââDet Ă€r sĂ„ typiskt för henne, hon nöjde sig inte med att göra ett besök i paradiset, det skulle vara attack i det ocksĂ„, sĂ€ger Staffan Bengtsson.
Som konsthallsbesökare bjuds man in att delta.
ââHon levde frukterna, djuren, mĂ€nnen och sexualiteten, det Ă€r hennes berĂ€ttelse frĂ„n dag ett.
TvÄ tre meter höga kvinnoskulpturer drar till sig blicken. Staffan Bengtsson ser karyatider, de kvinnostatyer som ses bÀra upp taket pÄ antikens tempel. Bröst med spetsiga vÄrtor Äterkommer hÀr och dÀr, liksom stiliserade kvinnokön.
ââHon Ă€lskade bröst, hon var bröstgalen.
PĂ„ papptallrikar
Staffan Bengtsson har gett den ratade rÄttskÄlen, hennes första försök att göra glas, en central placering. Tulpanmotivet som drog in miljarder till glasindustrin och fick konstvÀrlden att avfÀrda henne som kommersiell, finns dÀremot bara i konstnÀren Björn Kjelltofts version pÄ papperstallrikar, en appropriering som Ulrica Hydman Vallien omfamnade.
I grunden var hon en mĂ„lande konstnĂ€r, framhĂ„ller Bengtsson, men det var till keramiker som hon â och Bertil Vallien â hade utbildat sig. Keramiken Ă€r ocksĂ„ rikt representerad pĂ„ Liljevalchs: fantasifulla figurer inspirerade av folkkonsten i Mexiko liksom de större svarta som hon gjorde efter en Afrikaresa.
ââHĂ€r tror jag mĂ„nga kommer att lyfta pĂ„ ögonbrynen, hon gjorde sin sista keramikpjĂ€s 1986 men hela tiden sade hon till mig, "nu Ă€r jag trött pĂ„ glas, nu ska jag börja med keramik igen", men sĂ„ blev det inte, sĂ€ger Staffan Bengtsson.
Bertil Vallien skulle egentligen ha visat sina nygjorde verk pĂ„ en stor internationell glaskonstkonferens i Kosta, nu coronainstĂ€lld. Som 82-Ă„ring har han förverkligat sina idĂ©er om minimalism med den nygjorda serien "Gestures" â gester â vars stavar i glas delvis Ă€r inspirerade av den klassiska plankan tvĂ„tumfyra, fundamentet i mĂ„nga byggnader.
ââOm man gör den i glas hĂ€nder det nĂ„gonting, det Ă€r ett sĂ„ magiskt material, det bĂ„de Ă€ter ljus och reflekterar ljus, det blir som en borrkĂ€rna ut i rymden.
TT: Hur kÀnns det att du och Ulrica visas sÄ stort samtidigt?
ââJag tycker det Ă€r roligt, vi Ă€r sĂ„ olika. PĂ„ nĂ„got vis kĂ€nns det nog som att "sĂ„ hĂ€r kan det vara i Ă€ktenskap", att man Ă€r tillsammans trots att man bĂ„de som personligheter och konstnĂ€rer har sĂ„ skilda uttryck, för mig har det varit otroligt inspirerande.
Bertil Valliens utstĂ€llning "YtspĂ€nning" visas pĂ„ Galleri Glas 14 maj till 21 augusti. "Ulrica Hydman Vallien â en paradisattack" visas pĂ„ Liljevalchs 15 maj till 30 augusti.