Krönika: 2019 och framtiden – det nya 60-talet?

StreamingjÀttar som Netlfix och HBO utmanar allt mer de traditionella filmbolagen. Hur pÄverkar det utbudet i framtiden, sÀrskilt nÀr flaggskepp som Star Wars och Avengers inte lÀngre agerar kassakor.

StreamingjÀttar som Netlfix och HBO utmanar allt mer de traditionella filmbolagen. Hur pÄverkar det utbudet i framtiden, sÀrskilt nÀr flaggskepp som Star Wars och Avengers inte lÀngre agerar kassakor.

Foto: Paul Sakuma

Kultur och Nöje2019-05-23 00:00

Det Ă€r mĂ„nga avsked i Ă„r. Sett genom ett populĂ€rkulturellt perspektiv Ă€r 2019 till stora delar ett enda lĂ„ngt farvĂ€l. Det senaste avskedet togs som bekant i mĂ„ndags nĂ€r Game of Thrones, efter Ă„tta tv-dominerande sĂ€songer, sa hej dĂ„ till publiken. Det skedde nĂ€stan exakt en mĂ„nad efter att Marvel satte den sista spiken i Avengers-kistan med filmen ”Endgame”, en final som markerade slutet pĂ„ en svit som varit populĂ€rkulturell tungviktsmĂ€stare sedan 2012. Sedan har vi förstĂ„s farvĂ€lens farvĂ€l, det som fortfarande ligger framför oss. Det sker först i december nĂ€r rymdsagornas urmoder checkar ut för gott. Jag pratar om ”Star Wars: The Rise of Skywalker”, som sĂ€tter punkt för en intergalaktisk slĂ€ktkrönika som pĂ„gĂ„tt sedan 1977.

Tre av de mest inkomstbringande film- och tv-produktionerna i modern tid gĂ„r alltsĂ„ i graven. Betyder det hĂ€r nĂ„gonting? Ja, kanske. Det handlar inte bara om ett avgrundsdjupt tomrum som nu ska fyllas med nya produktioner, utan ocksĂ„ om en film- och tv-bransch som de kommande Ă„ren, med stor sannolikhet, kommer skakas om i sina grundvalar. SĂ€rskilt filmbranschen. Det har lĂ€nge pratats om kriget mellan de etablerade streamingaktörerna (Netflix, HBO med flera) och de traditionella storbolagen i Hollywood. Exakt hur filmindustrin kommer pĂ„verkas nĂ€r onlinejĂ€ttarna flyttar fram sina positioner (vilket de gör hela tiden) Ă€r för tidigt att sĂ€ga, men senast i februari skrev Financial Times att streamad film sannolikt kommer var minst lika konkurrenskraftig mot de traditionella filmbolagen som streamad musik (lĂ€s Spotify) redan Ă€r mot skivbolagen. ”It is a matter of when, not if”.

FrĂ„gan som dyker upp: Vad hĂ€nder dĂ„ med populĂ€rkulturen? Vad kommer visas pĂ„ biograferna och pĂ„ streamingsajterna? Att det kommer göras en hel drös med spinoff-produktioner pĂ„ bĂ„de Star Wars och Game of Thrones Ă€r knappast nĂ„gon vild gissning. Men samtidigt, nĂ€r de stora flagskeppen – grundberĂ€ttelserna – nĂ„tt sina sista kapitel, hur lĂ€nge kan man dĂ„ kroka fast spinoff-projekt innan publikintresset svalnar? Disney har till exempel redan pausat flera av sina kommande Star Wars-spinoffs eftersom marknaden bedöms som mĂ€ttad, och HBO har gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt som att helt skrota ett av sina planerade Game of Thrones-projekt.

Om man vill kan man i sammanhanget ta pĂ„ sig de historiska glas­ögonen. Ta mitten av 60-talet till exempel. Det pĂ„minner en del om vĂ„r tid. Hollywood kĂ€mpade visserligen inte mot streamingtjĂ€nster men vĂ€l mot ”televisionen” som fĂ„ngade hela vĂ€rldens intresse. Trots stora episka produktioner som ”Spartacus” och ”Ben-Hur” gick folk mindre pĂ„ bio för att istĂ€llet sitta hemma i tv-sofforna. Det i sin tur banade vĂ€g för en av filmhistoriens mest tongivande epoker, ”New Hollywood” – en tid dĂ€r unga, nyskapande regissörer slĂ€pptes fram och helt ritade om filmkartan. Steven Spielberg och Martin Scorsese Ă€r nĂ„gra exempel.

Är det helt omöjligt att vi gĂ„r mot nĂ„got liknande idag? Det Ă€r i alla fall inte osannolikt. Jag tror att storbolagen, nĂ€r de stĂ€lls inför hĂ„rd press, ökad konkurens och nya tider, Ă€r mer benĂ€gna att ta risker. En möjlig effekt av det Ă€r att makten skiftar, eller Ă„tminstone utjĂ€mnas, till att omfatta unga filmskapare med nya idĂ©er. Det har hĂ€nt förut, det kan sannerligen hĂ€nda igen.

BĂ€st just nu:

LĂ„ten ”VegasmanĂ©r” av Stefan Missios.

HBO-serien ”Chernobyl”.

Att Trocadero har blivit glass.

Krönika

Tommy ­Johansson
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!