Det Ă€r mĂ„nga avsked i Ă„r. Sett genom ett populĂ€rkulturellt perspektiv Ă€r 2019 till stora delar ett enda lĂ„ngt farvĂ€l. Det senaste avskedet togs som bekant i mĂ„ndags nĂ€r Game of Thrones, efter Ă„tta tv-dominerande sĂ€songer, sa hej dĂ„ till publiken. Det skedde nĂ€stan exakt en mĂ„nad efter att Marvel satte den sista spiken i Avengers-kistan med filmen âEndgameâ, en final som markerade slutet pĂ„ en svit som varit populĂ€rkulturell tungviktsmĂ€stare sedan 2012. Sedan har vi förstĂ„s farvĂ€lens farvĂ€l, det som fortfarande ligger framför oss. Det sker först i december nĂ€r rymdsagornas urmoder checkar ut för gott. Jag pratar om âStar Wars: The Rise of Skywalkerâ, som sĂ€tter punkt för en intergalaktisk slĂ€ktkrönika som pĂ„gĂ„tt sedan 1977.
Tre av de mest inkomstbringande film- och tv-produktionerna i modern tid gĂ„r alltsĂ„ i graven. Betyder det hĂ€r nĂ„gonting? Ja, kanske. Det handlar inte bara om ett avgrundsdjupt tomrum som nu ska fyllas med nya produktioner, utan ocksĂ„ om en film- och tv-bransch som de kommande Ă„ren, med stor sannolikhet, kommer skakas om i sina grundvalar. SĂ€rskilt filmbranschen. Det har lĂ€nge pratats om kriget mellan de etablerade streamingaktörerna (Netflix, HBO med flera) och de traditionella storbolagen i Hollywood. Exakt hur filmindustrin kommer pĂ„verkas nĂ€r onlinejĂ€ttarna flyttar fram sina positioner (vilket de gör hela tiden) Ă€r för tidigt att sĂ€ga, men senast i februari skrev Financial Times att streamad film sannolikt kommer var minst lika konkurrenskraftig mot de traditionella filmbolagen som streamad musik (lĂ€s Spotify) redan Ă€r mot skivbolagen. âIt is a matter of when, not ifâ.
FrĂ„gan som dyker upp: Vad hĂ€nder dĂ„ med populĂ€rkulturen? Vad kommer visas pĂ„ biograferna och pĂ„ streamingsajterna? Att det kommer göras en hel drös med spinoff-produktioner pĂ„ bĂ„de Star Wars och Game of Thrones Ă€r knappast nĂ„gon vild gissning. Men samtidigt, nĂ€r de stora flagskeppen â grundberĂ€ttelserna â nĂ„tt sina sista kapitel, hur lĂ€nge kan man dĂ„ kroka fast spinoff-projekt innan publikintresset svalnar? Disney har till exempel redan pausat flera av sina kommande Star Wars-spinoffs eftersom marknaden bedöms som mĂ€ttad, och HBO har gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt som att helt skrota ett av sina planerade Game of Thrones-projekt.
Om man vill kan man i sammanhanget ta pĂ„ sig de historiska glasÂögonen. Ta mitten av 60-talet till exempel. Det pĂ„minner en del om vĂ„r tid. Hollywood kĂ€mpade visserligen inte mot streamingtjĂ€nster men vĂ€l mot âtelevisionenâ som fĂ„ngade hela vĂ€rldens intresse. Trots stora episka produktioner som âSpartacusâ och âBen-Hurâ gick folk mindre pĂ„ bio för att istĂ€llet sitta hemma i tv-sofforna. Det i sin tur banade vĂ€g för en av filmhistoriens mest tongivande epoker, âNew Hollywoodâ â en tid dĂ€r unga, nyskapande regissörer slĂ€pptes fram och helt ritade om filmkartan. Steven Spielberg och Martin Scorsese Ă€r nĂ„gra exempel.
Ăr det helt omöjligt att vi gĂ„r mot nĂ„got liknande idag? Det Ă€r i alla fall inte osannolikt. Jag tror att storbolagen, nĂ€r de stĂ€lls inför hĂ„rd press, ökad konkurens och nya tider, Ă€r mer benĂ€gna att ta risker. En möjlig effekt av det Ă€r att makten skiftar, eller Ă„tminstone utjĂ€mnas, till att omfatta unga filmskapare med nya idĂ©er. Det har hĂ€nt förut, det kan sannerligen hĂ€nda igen.
BĂ€st just nu:
LĂ„ten âVegasmanĂ©râ av Stefan Missios.
HBO-serien âChernobylâ.
Att Trocadero har blivit glass.