Ănda sedan premiĂ€ren Ă„r 2000 har "Agent 47", den skallige lönnmördaren med en streckkod i nacken, varit en stadigt Ă„terkommande figur i spelsammanhang.
Men i och med nyligen slÀppta "Hitman 3" Àr det farvÀl, Ätminstone inom överskÄdlig framtid, för agenten.
ââJag har jobbat med "Hitman" i sju Ă„r, och jag tycker att det Ă€r lite sorgligt. Samtidigt Ă€r det skönt att göra nĂ„got nytt, men jag har varit ganska emotionell de senaste veckorna. Jag tycker att det Ă€r extremt roligt och belönande att jobba pĂ„ "Hitman", sĂ€ger Mattias Engström pĂ„ IO Interactive.
Fint mottagande
"Hitman 3" avslutar den sÄ kallade "World of assassination"-trilogin, som 2016 blev ett slags nystart för serien.
ââDet kĂ€nns helt fantastiskt. Det Ă€r tvĂ„ och ett halvt Ă„r av hĂ„rt arbete, som Ă€r fĂ€rdigt. Nu sjösĂ€tter vi ett spel och ser hur det gĂ„r, det Ă€r en hĂ€rlig kĂ€nsla varje gĂ„ng, sĂ€ger han.
Kritikermottagandet för det senaste spelet Àr fint, till och med bÀttre Àn vad Engström trott pÄ eftersom spelet inte har "nÄgra revolutionerande innovationer" jÀmfört med föregÄngarna.
ââVi visste redan frĂ„n början att vi ville göra en trilogi som lever inom samma sfĂ€r av speldesign och gameplay. Det vi gör unikt Ă€r varje bana i stĂ€llet för systemen, sĂ€ger Engström.
Klurigt med VR
MÄnga spel har försenats under pandemin, men "Hitman 3" har hÄllit sitt slÀppdatum. Enligt Mattias Engström Àr förklaringen dels att det Àr just tredje spelet och att utvecklarna bemÀstrat verktygen och designen, dels att man arbetar mycket med spelets omfattning som tillsammans med tid och resurser Àr det man har att spela med.
ââVi har försökt att vara smarta. Det Ă€r en balansgĂ„ng, sĂ€ger han.
DÀrmed inte sagt att utvecklingen har varit problemfri. Bland annat har man infört ett VR-lÀge, vilket har lett till nya utmaningar. Till exempel kan man som spelare genom den traditionella tredjepersonsvyn se bakom hörn och över kanter, Àven om spelfiguren i sig Àr gömd. NÀr man i stÀllet ser genom Agent 47:s ögon har spelutvecklarna tvingats att tÀnka pÄ nya sÀtt, för att fÄ smygandet att fungera. Bland annat gÄr det att försiktigt kika ut över kanten pÄ skyddet utan att fienden ser en.
"SkithÀftigt" med Bond
Nu gÄr IO Interactive vidare med James Bond-licensen. IO-chefen Hakan Abrak sÀger till Danmarks Radio att han rÀknar med att företagets 200 anstÀllda blir 400 de nÀrmaste Ären, pÄ kontoren i Köpenhamn och Malmö.
ââDet Ă€r skithĂ€ftigt att vi har fĂ„tt den licensen att göra ett James Bond-spel. Det Ă€r extremt roligt, sĂ€ger Engström.
Att företaget fÄr licensen till Bond Àr delvis ett resultat av "Hitman"-spelens genomförande, enligt honom. Och man kan nog rÀkna med en hel del smygande Àven i det kommande 007-spelet, Àven om Engström inte kan prata sÄ mycket om titeln.
ââDet Ă€r klart att vi har ett specifikt "skill set". Det Ă€r vĂ€l rimligt att tro att det kommer att pĂ„verka James Bond-spelet, sĂ€ger Mattias Engström.