TÄgpendlandet har gjort mig bister och misstÀnksam

Tidningens krönikör Felix Olsson bestÀmde sig en dag för att byta bil- mot tÄgpendlande. Effektivare arbetsdagar och mindre klimatavtryck var blott tvÄ av alla anledningar till detta beslut. Livet skulle bli sÄ mycket bÀttre pÄ tÄget Àn i förarsÀtet!
...Ack, sÄ naiv han var.

I april rapporterade Sveriges Radio om att var fjÀrde tÄg i MÀlardalen under fyra mÄnader varit försenat, och att var femte tÄg stÀllts in.

I april rapporterade Sveriges Radio om att var fjÀrde tÄg i MÀlardalen under fyra mÄnader varit försenat, och att var femte tÄg stÀllts in.

Foto: Felix Olsson

Krönika2022-05-11 20:23
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

UngefÀr ett halvÄr har gÄtt sedan jag lÀmnade bilen hemma och köpte min första pendlarbiljett. Det var med vemod som jag en kall och mörk morgon i november gick förbi min fina Saab dÀr den stod parkerad utanför huset och istÀllet styrde stegen mot perrongen. Den största anledningen till bytet av fÀrdmedel var min Ängest över klimatet.

De första veckorna pÄ tÄget gick bra. Möjligheten att bÄde Àta frukost och arbeta pÄ vÀg till kontoret bÄde effektiviserade mitt liv och gjorde det lite trevligare. Att varje dag dessutom fÄ kliva av tÄget pÄ centralstationen precis i tid för AW kunde Àven fÄ goda effekter för mitt sociala liv.

Men sÄ kom motgÄngarna.

Jag minns första gÄngen. Jag var pÄ stationen innan klockan ens slagit sju. PÄ skylten bredvid mitt tÄg stod det "instÀllt". Okej, tÀnkte jag. FrÄn och med nu fÄr jag börja kolla tidtabellen i appen innan jag lÀmnar lÀgenheten. Mitt fel, Felix! Denna manöver rÀddade mig frÄn mÄnga timmar jag annars skulle spenderat pÄ en bÀnk, men sedan blev problemen vÀrre.

Jag minns med smĂ€rta första gĂ„ngen jag kollade tidtabellen i appen precis innan jag snörade pĂ„ mig kĂ€ngorna – okej, tĂ„get har lĂ€mnat Uppsala och rullar mot Arboga, perfekt! – bara för att 20 minuter senare pĂ„ en infrusen perrong mötas av beskedet att det blivit strul mellan Arlanda och Stockholm, och att tĂ„get visst blev instĂ€llt Ă€ndĂ„. För att inte tala om alla gĂ„nger nĂ€r "sen tĂ„gvĂ€ndning" anvĂ€nts som förklaring till varför en avgĂ„ng blivit fem minuter försenad. Sen tio. Sen tjugo. Sen trettio. Sen instĂ€lld. 

VÀrst var nÀr jag lÀrde mig den hÄrda vÀgen att de lÄnga tÄgen ibland helt omÀrkligt (!) delas pÄ mitten för att endast lÄta den frÀmre vagnen fortsÀtta mot den utlovade destinationen. Jag minns hur vi den gÄngen var ett 30-tal morgonresenÀrer som klev pÄ en vagn vars skyltar annonserade "Eskilstuna" som slutdestination, men som aldrig ens lÀmnade stationen.

Nu för tiden Ă€r jag en mycket bister, vaksam och misstĂ€nksam resenĂ€r. Jag litar varken pĂ„ tidtabeller eller tĂ„gpersonal. Om nĂ„gon vill ses för en AW sĂ„ svarar jag att, visst, men rĂ€kna inte med mig förrĂ€n jag kliver in genom dörren. Alltför mĂ„nga gĂ„nger har jag skrivit i sms: "Flemingsberg nu, vi ses strax" bara för att sedan spendera 30-40 minuter helt stillastĂ„endes pĂ„ perrongen medan personalen pratar om "tekniska fel." Och om nĂ„gon pĂ„ kontoret klockan 16.15 sĂ€ger "Åh, 16.34-avgĂ„ngen ser ut att vara i tid, jag drar!" sĂ„ bara skrattar jag Ă„t deras naivitet.

Det hÀnder ibland att jag tar en paus frÄn klimatÄngesten och tar Saaben till jobbet. HÀr om dagen rapporterades det ur bilradion att FN nu varnar för att ett Är av katastrofalt höga temperaturer förmodligen Àr inom sikte. Avtalet i Paris 2015 verkar glömt. Jag lade i en ny vÀxel i Saaben, brÀnde förbi en lastbil. Tog pÄ mig mina Ray Bans, satte pÄ "Top gun"-lÄten. TÀnkte pÄ de tÄgpendlare i MÀlardalen som Sveriges Radio intervjuade i pÄskas, som bytt jobb efter att tÄlamodet tagit slut nÀr i snitt var fjÀrde tÄg under fyra mÄnader varit försenat.

Att tÄgpendla har gjort att vi i MÀlardalen drar oss för att Äka till jobbet, för att vi varken vet om vi kommer komma fram eller tar oss hem.