Det Àr skillnad pÄ befrielse och frihet

Folkens frihet garanterar inte yttrandefrihet. Det Àr en individuell rÀtt. Men i Ukraina Àr det bÄda som hotas.

"Det ukrainska folket krÀver frihet frÄn en förtryckande kolonialmakt, som inte drar sig för att massakrera civila i sin jakt pÄ det andra folkets underkuvande.". skriver Jesper Bengtsson. PÄ bilden ses en boende som letar efter i tillhörigheter i ett sönderbomat bostadskomplex i Borodyanka i Ukraina.

"Det ukrainska folket krÀver frihet frÄn en förtryckande kolonialmakt, som inte drar sig för att massakrera civila i sin jakt pÄ det andra folkets underkuvande.". skriver Jesper Bengtsson. PÄ bilden ses en boende som letar efter i tillhörigheter i ett sönderbomat bostadskomplex i Borodyanka i Ukraina.

Foto: Vadim Ghirda/AP/TT

Krönika2022-04-06 19:41
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Yttrandefrihetens ABC

G - som i GrundlÀggande mÀnskliga rÀttigheter

"Alla folks frihet, hela vÀrldens fred." Det Àr en kraftfull slogan. En gÄng formulerad av Carl Lindhagen, socialdemokratisk politiker och aktiv i Svenska freds- och skiljedomsföreningen.

Texten finns bland annat pÄ en stor vÀggmÄlning pÄ arbetarrörelsens kursgÄrd Bommersvik, strax utanför JÀrna.

Lindhagen formulerade den som ett mÄl efter kolonialtiden. NÀr folkgrupper över hela vÀrlden krÀvde sjÀlvstyre och frihet.

Det kunde lika gÀrna handlat om Ukraina 2022. Det ukrainska folket krÀver frihet frÄn en förtryckande kolonialmakt, som inte drar sig för att massakrera civila i sin jakt pÄ det andra folkets underkuvande.
Samtidigt handlar den dĂ€r formuleringen just om ”folk”. Det vill sĂ€ga grupper av mĂ€nniskor. Nationer. Gemenskaper.

Den handlar alltsĂ„ inte om individer. 

Jag tror att det Ă€r en förklaring till att sĂ„ mĂ„nga inom den gamla vĂ€nstern ibland haft svĂ„rt att ta in det vĂ€xande förtryck som uppstĂ„tt i mĂ„nga lĂ€nder dĂ€r ”folket” fĂ„tt sin frihet. Som Kambodja eller Zimbabwe eller Kuba.

Folket har ju gjort sig fritt frĂ„n imperiemakten. 

Men, som författaren Anders Ehnmark, konstaterade i flera av sina böcker; det Àr skillnad pÄ befrielse och frihet.

Befrielse Ă€r en kollektiv process, ofta en kamp. Den krĂ€ver politisk mobilisering och organisering. 

Friheten Àr dÀremot nÀstan alltid ett individuellt projekt.

Det Ă€r just den saken FN:s deklaration om de grundlĂ€ggande mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna slĂ„r fast: det Ă€r individen som har rĂ€tt att yttra sig fritt, rĂ€tt till utbildning, rĂ€tt till förenings- och organisationsfrihet och allt det andra som finns nedtecknat i dokumentet frĂ„n 1947. 

Det Àr ocksÄ individen som har rÀtt till sin religion och sin kulturella tillhörighet.

NĂ€r lĂ€nder som Kina eller Ryssland försöker omdefiniera de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna, bland annat för att förtrycka yttrandefriheten, Ă€r det just denna grĂ€ns de försöker komma Ă„t. De menar att den avgörande frĂ„gan Ă€r nationens rĂ€tt att bestĂ€mma utan inblandning utifrĂ„n. 

Det hindrar förstĂ„s inte att ”folkens frihet” Ă€r en avgörande, och i dag helt akut frĂ„ga. 

NÀr Kina fyller sina fÄnglÀger och förtrycker det fria ordet i Xinjiang Àr det ytterst individer som krÀnks, och vad Kina Àn sÀger Àr det de som inte respekterar principen om alla folks frihet.

Och nÀr ryska tanks bombar sönder ukrainska stÀder raderas grÀnsen mellan folkens och individernas frihet ut. Helt och hÄllet.