AI Äterskapade delar av Rembrandtverk

Remsor som skurits bort 1715 under en flytt av Rembrandts mÄlning Nattvakten har nu restaurerats med hjÀlp av en 1650-talskopia och artificiell intelligens (AI).

Direktören för Amsterdams Rijksmuseum, Taco Dibbits, framför Nattvakten.

Direktören för Amsterdams Rijksmuseum, Taco Dibbits, framför Nattvakten.

Foto: Peter Dejong/AP/TT

Konst2021-06-23 17:15

För första gÄngen pÄ 300 Är visas nu Rembrandtverket Nattvakten upp i sin helhet.

Efter att ha analyserat och jÀmfört med en Àldre, betydligt mindre, kopia och sedan lÄtit ett AI-program arbeta med former och fÀrger sÀger nederlÀndska forskare vid Rijksmuseum i Amsterdam att originalet nu Àr Äterskapat och att de hittills saknade figurerna Àr ÄterstÀllda, rapporterar Reuters.

– Det Ă€r ju aldrig den Ă€kta varan, men jag tycker att det ger en annan insikt i mĂ„lningens komposition, sĂ€ger Taco Dibbits, direktör för Rijksmuseum till The New York Times.

Remsor skars bort vid flytt

MÄlningen, som betraktas som ett av de största verken frÄn den nederlÀndska stormaktstiden, spÀnner över tre meter i höjd och Àr över fyra meter bred. Den fÀrdigstÀlldes av Rembrandt 1642 och förestÀller Amsterdams miliskapten Frans Bannink Cocq och hans skyttekompani pÄ vÀg ut i strid.

Vid en flytt till Amsterdams stadshus 1715 skars remsor frÄn verkets fyra sidor bort, bland annat drygt en halvmeter frÄn vÀnstra sidan och tvÄ decimeter frÄn toppen, och tros ha kastats.

AI försökte miljontals gÄnger

Men det finns en kopia av mÄlningen i sin helhet, av Gerrit Lundens frÄn 1655, och med hjÀlp av den har nu restauratörer och datavetare kunnat Äterskapa de saknade delarna.

Kopian Ă€r dock bara en femtedel av originalverkets storlek, sĂ„ man lĂ€t fotografera de bĂ„da mĂ„lningarna noggrant, sedan skalades bilderna till samma storlek och passades in delarna. Efter det trĂ€nade datavetare en AI-mjukvara genom miljontals försök att nĂ€rma sig Rembrandts stil och fĂ€rger – ett arbete som övervakades noggrant av mĂ€nskliga ögon.

Slutresultatet visar en saknad trumslagare pÄ högra sidan och sÄ ytterligare tre figurer pÄ vÀnstersidan. Samtidigt framstÄr kaptenen Frans Bannink Cocq som ocentrerad i mÄlningen, vilket gör mÄlningen mer dynamiskt menar Taco Dibbits.

– Det var den effekten som Rembrandt avsĂ„g, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!