Stora filmdukar Àr uppsatta pÄ scenen, som ramas in av spÄrvagnar. Sammanlagt deltar fjorton skÄdespelare och fem musiker, nÀr Backa Teater sÀtter upp Eric de Vroedts "Nationen". Den Àr skriven som sex avsnitt, och regissören Beata GÄrdeler utnyttjar det tv-serieliknande formatet i maratonpjÀsen.
ââJag tycker att det Ă€r intressant att anvĂ€nda kameran i teatern, Ă€ven om jag inte anvĂ€nder den som nĂ€r jag gör film. Teaterns styrka Ă€r det unika ögonblicket och dĂ€rför filmas allt live. Den filmiska illusionen raseras mer och mer under förestĂ€llningens gĂ„ng. Jag tycker ocksĂ„ om att jag pĂ„ teatern har en annan möjlighet att visa parallella skeenden med hjĂ€lp av kameran.
Ămma sĂ„r
BerÀttelsen handlar om 11-Ärige Ismael som Àr försvunnen. Ingen vet om han Àr kidnappad, mördad eller gömd. Hans biologiska mamma och fosterförÀldrar försöker fÄ reda pÄ vad som har hÀnt, men alla tycks ha sin egen agenda. Polisens eftersökningar leder till den egna organisationen och de anklagas för att samarbeta med extremister.
ââPjĂ€sen berĂ€ttar om en del ömma sĂ„r i samhĂ€llet just nu, som integrationsproblematiken, narcissism, egoism. Den stĂ€ller frĂ„gan hur vi ska leva tillsammans, sĂ€ger Beata GĂ„rdeler, och försöker konkretisera:
ââDet finns mĂ„nga paralleller till vad som hĂ€nder just nu. Vi har ett samhĂ€lle som polariseras allt mer pĂ„ olika sĂ€tt. DĂ€r politiker utnyttjar Ă„sikter om Islam och provocerar fram upplopp och dĂ€r media och socialt nĂ€that driver mĂ€nniskor pĂ„ fall.
PjĂ€sen tar ocksĂ„ upp hur rika försöker "skydda sig" frĂ„n de fattiga. Men nĂ€r den familjevĂ€nliga stadsdelen âSafe Cityâ ska uppföras skakas bygget av mutmisstankar.
I det hÀr samhÀllsklimatet fÄr en liten hÀndelse ringar pÄ vattnet och politiska konsekvenser. Men Beata GÄrdeler kan förstÄ mÄnga av de egoistiska handlingarna som visas. Hon tror att klassamhÀllet tvingar in oss i roller, som vi ibland inte vill spela.
ââJag tror det Ă€r vĂ€ldigt mĂ€nskligt att nĂ€r man sjĂ€lv kĂ€nner skam börja projicera det pĂ„ andra, speciellt i en krissituation som man gör allt för att ta sig ur.
Kan provocera
Beata GÄrdeler blev tillfrÄgad av Backa Teaters förre chef Mattias Andersson, som initierade projektet. Hon har tidigare verkat inom filmvÀrlden, men historien passar henne och hon Àr glad över teaterdebuten.
ââJag tycker alltid att berĂ€ttelser som berĂ€ttar komplext om mĂ€nniskor och samtidigt lyckas vara en större historia om samhĂ€llet Ă€r mer intressanta Ă€n det som bara berör en person, sĂ€ger hon.
Att repetera under coronapandemin har varit en utmaning: varje dag har nÄgon ur ensemblen varit borta. I kombination med alla de tekniska parametrarna har det stundtals kÀnts som ett "sjÀlvmordsprojekt", tycker Beata GÄrdeler. I teatern, till skillnad frÄn i filmens vÀrld, hÀnder allt pÄ samma gÄng, trots alla förberedelser.
ââDet Ă€r en annan, levande organism, sĂ€ger hon, men behĂ„ller trots allt sitt lugn â med Ă„ren har hon blivit mer orĂ€dd inför stora utmaningar.
Beata GÄrdeler Àr ocksÄ beredd pÄ att pjÀsen kan röra upp kÀnslor.
ââDen berĂ€ttar ur mĂ„nga olika personers perspektiv, sĂ„ den kan sĂ€kert vara provocerande för olika personer pĂ„ olika sĂ€tt. Men den tar inte stĂ€llning, utan stĂ€ller snarare akuta frĂ„gor.