KvÀllen före har hon fÄtt stÄende ovationer för "Ett hÄrresande solo". Som 66-Ärig koreograf bestÀmde sig Cristina Caprioli 2020 för att göra ett undantag och sjÀlv dansa en koreografi dÀr "hÄret stundtals yr", för att citera DansnÀt Sverige.
Nu har hon "headbangat" Àven inför festivalpubliken i Berlin:
ââJag gör en sekvens dĂ€r jag fĂ„r hĂ„ret att dansa, men det Ă€r ocksĂ„ hĂ„rresande i betydelsen skrĂ€mmande. Folk hĂ€r fattade, jag fick vĂ€ldigt fin respons, jag blev vĂ€ldigt glad i gĂ„r, sĂ€ger Caprioli om ett solo dĂ€r hon stĂ€ndigt vĂ€xlar karaktĂ€r: hon Ă€r hiphopare, femĂ„ring, tonĂ„ring och en person mycket Ă€ldre Ă€n hon sjĂ€lv.
ââDet fluktuerar hela tiden mellan olika karaktĂ€rer och danssĂ€tt, men de stĂ„r inte i motsats till varandra.
I drygt ett Ă„r har hon och hennes medarbetare förberett sig för Tanz im August. Hennes kompani har behövt anlita 20 dansare för att klara av att framföra de 22 koreografierna â varav 8 i sin helhet â under den tre veckor lĂ„nga dansfestivalen. Sammanlagt blir det 58 förestĂ€llningar.
ââJust nu, nĂ€r vi Ă€r hĂ€r, Ă€r det bĂ„de vĂ€ldigt skrĂ€mmande och tillfredsstĂ€llande, jag Ă€r sĂ„ glad och tacksam över att ha fĂ„tt det hĂ€r utrymmet! VĂ„rt arbete har fĂ„tt en vĂ€ldig skjuts, vi har jobbat stenhĂ„rt men fĂ„r jĂ€ttemycket tillbaka.
"SammanhÄllen sfÀr"
Caprioli ser sitt samlade arbete som en sammanhĂ„llen "sfĂ€r" â inte som enskilda koreografier. Inledningsvis var det dock tungt, berĂ€ttar hon, att blĂ€ddra bakĂ„t i biblioteket. Den stora behĂ„llningen var upptĂ€ckten av att hon hela tiden sysslat med nĂ„gra fĂ„ idĂ©er och intresseomrĂ„den.
ââJag har hela mitt liv försökt vara öppen för omvĂ€gar och avvikande spĂ„r, samtidigt har jag hela tiden velat syssla med en sak och bli fokuserad pĂ„ en linje, det kan jag tycka att jag Ă€r nu.
Femininiteten Àr central för Caprioli, och i hennes ögon inget specifikt kvinnligt. I stÀllet avser hon en öppenhet, ett engagemang och en omsorg som hon hÀmtat inspiration till frÄn bland andra den feministiska filosofen HélÚne Cixous och hennes "écriture féminine".
ââDet andra som jag sysslat med Ă€r frĂ„gan om hur man dansar, vilka rörelser Ă€r det som krĂ€vs? Det finns inte ett sĂ€tt, och det handlar inte om att bara gĂ„ upp och göra rörelserna, vi mĂ„ste ocksĂ„ förstĂ„ varför vi gör dem. Det finns saker som kroppen gör fast den inte kan, och det kan förĂ€ndra bilden som vi har av oss sjĂ€lva.
Konsten som nyckel
Under mÄnga Är har hennes kompani jobbat intensivt med grupper som inte av egen kraft tar sig till dansförestÀllningar, dÀribland personer med funktionsvariationer.
ââNĂ€r man kommer ner pĂ„ golvet och spelar tillsammans med alla möjliga samhĂ€llsgrupper tror jag mer pĂ„ konsten Ă€n vad jag gör annars. Det Ă€r konsten som Ă€r nyckeln, det finns en estetisk erfarenhet som för mĂ€nniskor samman: hĂ€r Ă€r vi och upplever samma sak! Det handlar om omsorg och vĂ€lkomnande.