ââOavsett hur en kanon ser ut kommer ett alternativ alltid att behövas som komplement och motkraft. FĂ„r man bara vĂ€lja fem filmer blir det nĂ„gon form av mellanting mellan det givna och det lite mindre givna, sĂ€ger Emma Gray Munthe.
1. "HĂ€xan" (Benjamin Christensen, 1922)
"Benjamin Christensens genomgÄng av medeltida vidskeplighet och hÀxvÀsende stÄr sig helt klart som den mest originella av 1920-talets svenska stumfilmer. En feministisk pÀrla, fylld med otroliga ansikten och bilder. Nunnor som tappar det, och djÀvlar i alla hörn. Ett mÀsterverk!", sÀger Emma Gray Munthe.
2. "Barnvagnen" (Bo Widerberg, 1963)
"NĂ€r den kom skrev Sydsvenskan 'Med Barnvagnen har den nya svenska filmen fötts, Ă€ntligen, tack!', och det Ă€r lĂ€tt att hĂ„lla med. Bo Widerberg gjorde flera filmer som Ă€r sjĂ€lvklara i en svensk filmkanon â 'Kvarteret Korpen', 'KĂ€rlek 65', 'Mannen pĂ„ taket', 'Mannen frĂ„n Mallorca' â men debuten Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre. Energin och det han fick fram av sina skĂ„despelare, kĂ€nslan av liv som han fĂ„ngade. Scenen nĂ€r Inger Taube blir solkattkysst i ansiktet Ă€r nĂ„got av det vackraste vi har."
3. "Ălskande par" (Mai Zetterling, 1964)
"Mai Zetterlings regidebut Ă€r nĂ„got av det absolut punkigaste som gjorts i filmvĂ€g i det hĂ€r landet, och det Ă€r sorgligt att en sĂ„ unik röst hamnade sĂ„ mycket i skuggan av Bo Widerberg och Ingmar Bergman hĂ€r pĂ„ hemmaplan. Man tror knappt sina ögon nĂ€r man ser 'Ălskande par' och vet att den gjordes 1964. Rolig, modig, sprakande, provokativ â och sĂ„ lĂ„ngt före sin tid! Zetterlings 'Flickorna' Ă€r förstĂ„s ocksĂ„ sjĂ€lvskriven nĂ€r kanon ska tas fram."
4. "Skammen" (Ingmar Bergman, 1968)
"'Sommaren med Monika', 'Persona', 'Sommarnattens leende' â Ingmar Bergman gjorde mĂ„nga filmer som Ă€r givna och vĂ€l vĂ€rda att se. Men 'Skammen' Ă€r nĂ„got extra. Bergman i allmĂ€nhet och 'Skammen' i synnerhet skĂ€lldes ut av vĂ€nsterrörelsen som tyckte att han var vĂ€rldsfrĂ„nvĂ€nd och inte tog politisk stĂ€llning, men det hĂ€r Ă€r en av tidernas dystraste antikrigsfilmer (om Ă€n flĂ€ckvis vĂ€ldigt rolig). Slutscenerna med en flyktingbĂ„t pĂ„ drift Ă€r kusligt aktuella, och totalt mörker."
5. "Call girl" (Mikael Marcimain, 2012)
"Iskallt rasande, skoningslöst hÄrd mot hyckleri och dubbelmoral. DÀr vissa sÄg falska anklagelser och angrepp mot en enskild politiker sÄg andra en mer allmÀn berÀttelse dÀr tonÄrstjejer blev offer för politiskt fulspel och missbrukad makt."