Det sÀger à sa Kratz (s) ordförande i landstinget Sörmlands nÀmnd för kultur- utbildning och friluftsverksamhet och politiskt ansvarig för Scenkonst Sörmlands verksamhet. Hon menar att det ger en orÀttvis bild att bara krasst rÀkna pÄ publiksiffrorna.
â Growth har varit ett konstnĂ€rligt utvecklingsprojekt med workshops, referensgrupper och nya infallsvinklar för att fĂ„ dans mer uppmĂ€rksammat.
Ska Growth ses som ett bistÄndsprojekt?
â Nej, som ett samarbete och i alla sĂ„dana finns ett givande och ett tagande. FörutsĂ€ttningarna har sett lite olika ut, Sydafrika har bidragit med bland annat lokaler och teknisk personal medan vi haft större möjligheter att sĂ€tta av ekonomiska medel. BĂ„de vi och KulturrĂ„det har bedömt detta som ett mycket intressant projekt. VĂ„rt förslag frĂ„n början var ett ettĂ„rigt samarbete, men KulturrĂ„det uppmanade oss att göra det treĂ„rigt.
Enligt redovisningen har biljettintÀkterna i Sörmland inte uppgÄtt till mer Àn 294 kronor totalt.
â Projektet har hĂ„llit sig inom de ramar vi varit överens om. Man ska veta att dans generellt har svĂ„rt att dra publik, det Ă€r ingen enkel konstform. En av vĂ„ra uppgifter Ă€r att bredda kunskapen om dans, vi behöver jobba pĂ„ att fĂ„ folk att förstĂ„ och uppskatta dans. Ungdomarna och de Ă€ldre och utbrĂ€nda som ingĂ„tt i Growths referensgrupper har definitivt fĂ„tt en ny syn pĂ„ dans. Varje person som fĂ„r den insikten och delar med sig av den till andra Ă€r en vinst. Jag ser det som att vi sĂ„r frön för att dansen ska ha en chans att utvecklas.
Hur tror du sörmlÀnningarna ser pÄ att det satsats sÄ mycket pÄ en ganska smal konstform?
â Jag Ă€r helt övertygad om att det finns sörmlĂ€nningar som tycker att det Ă€r en dĂ„lig prioritering. Dem kommer jag aldrig att kunna omvĂ€nda. Men jag tror Ă€ndĂ„ att ett av vĂ„ra viktigaste uppdrag Ă€r att ge kompositörer, författare och konstnĂ€rer i nutid en möjlighet att faktiskt utveckla vĂ„rt kulturliv. VĂ„rt uppdrag Ă€r att synliggöra konstformer som inte Ă€r de absolut mest lĂ€ttsĂ„lda. För det Ă€r det som kan utveckla konsten över tid.
Varför gavs inte fler förestÀllningar om syftet var att nÄ ut med dans?
â Eftersom KulturrĂ„det medfinansierat har vi ett ansvar att visa det Ă€ven för andra Ă€n sörmlĂ€nningar. VĂ„rt arbete har gett ringar pĂ„ vattnet. Efter Growth har Ă€ven andra professionella danskompanier börjat jobba med referensgrupper.
Under 2000-talet gjordes ett antal uppsÀttningar i Sörmlands Musik och Teaters regi som drog mycket folk och Àven gav biljettintÀkter. Med Growth har det varit annorlunda.
â Ja, helt annorlunda. Det hĂ€r Ă€r svĂ„rare och inte sĂ„ lĂ€ttsmĂ€lt. Det Ă€r lĂ€ttare att sĂ€lja in en musikal med kĂ€nda melodier. Men vi har medvetet valt att lĂ€gga om kursen lite, med ett annat fokus och en annan spets. Vi har Riksteaterföreningen och andra arrangörer som tar hit fantastiska saker, sĂ„ den sortens förestĂ€llningar finns tillgĂ€ngliga Ă€ndĂ„.
Hur bekant var du sjÀlv med modern dans före Growth?
â Innan jag kom in i nĂ€mnden var jag vĂ€ldigt lite bekant med den. Jag hade bara sett dans vid ett fĂ„tal tillfĂ€llen och kan inte pĂ„stĂ„ att jag alltid förstod, om man nu mĂ„ste förstĂ„. Men jag har blivit mer och mer övertygad om att det Ă€r ett fantastiskt uttryck och vid den sista uppsĂ€ttningen, "Adagio" berördes jag djupt. Dans kan ge ofantligt mycket!
SÄ Growth var vÀl investerade pengar?
â Ja jag tror det. Men det kommer att ta tid innan investeringen fortplantar sig vidare. Men jag hoppas pĂ„ att sörmlĂ€nningarna successivt ska bli mer och mer sugna pĂ„ att uppleva dans.
Borde inte Growths mÄnga flygbiljetter ha klimatkompenserats?
â Rent generellt tycker jag att man ska klimatkompensera. TyvĂ€rr har jag ibland varit dĂ„lig med det privat. Men det Ă€r klart att jag önskar att resorna hade klimatkompenserat. Det Ă€r nĂ„got man fĂ„r ta i ett större sammanhang, jag vet pĂ„ rak arm inte hur landstingets policy ser ut.