Sångerskor från olika delar av landet framförde metoo-texter i manifestationskonserten, samt musik komponerad av bland andra Valborg Aulin, Libby Larsen, Amanda Maier Röntgen samt Helena Martinsson Tillberg. Foto:

Ett mäktigt systerskap

Kultur

Skönsång och budskap och jädraranamma; internationella kvinnodagen hördes ordentligt från Musikens hus i Katrineholm.

Att just Katrineholm skulle få en #visjungerut-konsert vid sidan av konserterna i Stockholm, Göteborg och Malmö kan först verka lite oväntat. Men Ingrid Falk, operasångerska och verksamhetsledare för Musikens hus, ser en direkt koppling mellan #metoo-rörelsen och Kvinnliga medborgarskolan i Julita och ger därmed konserten en geografisk förankring.

Flera av sångerskorna som kom till Katrineholm har även medverkat i tidigare #visjungerut-konserter och överväldigats av stämningen.

— Framför allt uppstod ett systerskap som blev så tydligt och starkt, säger Hanna Fritzon.

När #metoo-rörelsen drog i gång i höstas var det nog många som kände igen sig i historierna om trakasserier och övergrepp, säger Mia Rådström.

— Men det chockerade mig hur vanligt och hur grovt det var.

— Och magnituden av det, säger Helena Martinsson Tillberg.

— Och det systematiska våldet, tillägger Stella Scott.

Den sistnämnda konstaterar att kvinnor i operor oftast blir galna, dödar någon, dödar sig själv eller blir dödade, alternativt offrar sig för en man. Men tiderna förändras. I torsdagens konsert i Musikens hus hade Mozarts Katalogaria, som i originalet består av en uppräkning av Don Giovannis otaliga erövringar, fått en ny text med ett svar till patriarkatet. Även "Ah! Son dannata", ur Puccinis enaktare "Suor Angelica", hade fått ny, för dagen passande text av Andrea Hagman. Musiken varvades med starka vittnesmål från #visjungerut-uppropet.

Helena Martinsson Tillberg har nyligen tonsatt Karin Boyes "Ja, visst gör det ont när knoppar brister" och framförde den. Foto:

Kvinnliga tonsättare hade en viktig roll på konserten. Katarina Ström Harg, pianist och professor på musikhögskolan i Stockholm, framförde musik av amerikanska tonsättaren Libby Larsen. Ström Harg strävar efter att lyfta fram kvinnliga tonsättare på sina konserter, men har ofta mötts av en nedlåtande inställning från män: "det där är inte bra musik".

Hanna Fritzon var en av de medverkande i manifestationskonserten. Till vänster Katarina Ström Harg och Ingrid Falk. Foto:

Redan för åtta år sedan tändes gnistan till en #metoo-rörelse, när det blev känt att sexuella trakasserier var vanliga mot Teaterförbundets kvinnliga medlemmar. Den gången dog gnistan ut. Men #metoo-rörelsen, som startades av den amerikanska kvinnorättsaktivisten Tarana Burke 2006 och som förra året blev en kampanj med samma namn initierad av Hollywood-skådespelare, har bara växt och fått sin fortsättning i bland annat kvinnliga sångares #visjungerut-upprop.

— Tiden var inte mogen tidigare, säger Mia Rådström.

Medverkande i Musikens hus

Aurora Borotinskij, Hanna Fritzon, Helena Martinsson Tillberg, Mia Rådström, Stella Scott, Ingrid Falk, Sanna Rhodevi, samt Emelie Olsson och Sanna Vuorenmaa i Samklang. Piano: Katarina Ström Harg.

Läs också

( 15 st )

Läs mer om dessa ämnen

Musikens husKonsertKultur/NöjeMusik
Relaterat