MÄnga har gett efter för sÄdant, och gjort sig till medlöpare eller medbrottslingar.
Martin Luther, som för 500 Är sedan satte fart pÄ den protestantiska reformationen, stÀlldes ocksÄ inför nationalismens religiösa kuggfrÄga. Men han avvisade den. Han reformerade kyrkan och kom i hög grad att pÄverka samhÀllsutvecklingen i inte minst Sverige, Ànda in i nutid. Kungamakt och nationalister har försökt anvÀnda sig av honom för sina nationella hÀrskarsyften. Men Luther sjÀlv vÀgrade.
NÀr hans kritik mot pÄvemakten spreds över Tyskland i mÀngder av pamfletter och tryckta predikningar menade en del att han borde stÄ i spetsen för en nationell revolt mot det italienska inflytandet. SÀrskilt en framtrÀdande anhÀngare, riddaren Ulrich von Hutten ville se universitetsmannen och vÀckelsepredikanten Luther i rollen som nationalistledare.
Det fanns förvisso en politisk intressemotsÀttning mellan Rom och de tyska smÄstaterna. Luther var inte bara kyrkoreformator utan Àven en tysk kulturpersonlighet. Han spred sina stÄndpunkter och förmaningar pÄ folkets sprÄk. Hans bibelöversÀttning hade en vÀldig inverkan pÄ sprÄkets utveckling.
Han hann med en del andra felsteg, ett par av dem pĂ„ Ă€ldre dagar rent hiskeliga â men nationalismens synd aktade han sig faktiskt för. Han hade lĂ€st sin bibel, dĂ€r evangeliet vĂ€nder sig till alla mĂ€nniskor, dĂ€r alla Ă€r skapade till Guds avbild, och dĂ€r mĂ€nniskovĂ€rdet inte uppstĂ„r ur nationalitet, ur hĂ€rstamning eller ens ur tro.
Att reformation behövdes i Tyskland betydde inte att den var begrÀnsad till Tyskland eller att Tyskland stod högre Àn andra lÀnder. Det som behövdes var inte nationell makt, utan bot, bÀttring och reform. Individen kunde genom tro och av nÄd fÄ frÀlsning.
Ăverheten borde ocksĂ„ kĂ€nna sig kallad att tjĂ€na i goda syften. Om den i stĂ€llet försökte anvĂ€nda egna maktmedel för att underkuva andra skulle det sluta i nederlag. Medeltida tyska kejsare, som var idoler för den tidens nationalister, var för Luther i stĂ€llet avskrĂ€ckande exempel.
Reformationen spred sig med Luthers skrifter som en löpeld över stora delar av Nordeuropa. I Sverige tog inspirationen frÄn Luthers Wittenberg mark i StrÀngnÀs, nÀr Olaus Petri kom dit.
Hade pÄven eller kejsaren varit envÀldig i Tyskland pÄ den tiden hade Luther avrÀttats och reformationen som vÀckelserörelse krossats med censur och förföljelser. Men i stÀllet fanns politisk decentralisering till en rad smÄfurstar och sjÀlvstyrande stÀder. Tryckpressen var snabbare i starten Àn censuren, och det var tÀmligen fri marknadsekonomi för boktryckare. I viktigare tyska tryckeristÀder var det endast i Köln makthavarna höll Luthers skrifter borta ur pressarna. Senare var lilla Wittenberg i Sachsen för en liten tid den stad i Nordeuropa som hade störst grafisk industri. DÀr kunde Luther sjÀlv hÄlla uppe kraven pÄ kvalitet i utformning och innehÄll.
Luther Àndrade vÀrldshistorien, delvis pÄ sÀtt han inte hade kunnat ana eller som han skulle ha ogillat. En vÀldig betydelse fick hans betoning av reformer, skola och arbetets vÀrde, dÀr rÀttfÀrdiggörelsen genom tron befriade till att arbete för medmÀnniskans bÀsta var att tjÀna Gud. Ur reformationen kom friheten att förÀndra, som VÀsterÄsbiskopen Mikael Mogren sammanfattade det i VLT i vintras.
Kungar, diktatorer och deras handgÄngna har aldrig accepterat de frihetskrafter som lÄg i Luthers reformation, och som efter lÄng fördröjning kom att starkt pÄverka Sverige och andra lÀnder. Efter dryga 150 Är var den lutherska reformationen i Sverige och Danmark i stÀllet fjÀttrad i en envÀldig kungamakts bojor.
Men det Àndrades. Kampen om Luthers arv, mellan frihet och ofrihet, har synts tydligt vid jubileerna för reformationen och för hans födelse. Kring 1817 lade tyska folkbildare och frihetsvÀnner stor vikt vid Luther som portalgestalt för sprÄk, skola och reformsinne. I Sverige höll diktaren och professorn Esaias Tegnér 1817 ett berömt tal om hur reformationen gjort Sverige till ett friare land Àn andra.
I slutet av 1800-talet lade i stÀllet nationalismen och det auktoritÀra kejsardömet sin tunga hand över ett tyskt Lutherjubileum. Det officiella högtidstalet hölls av den antidemokratiske, ÀrkereaktionÀre och antisemitiske preussiske hovhistorikern Heinrich von Treitschke. Han förfalskade bilden av Luther och gjorde honom till det han vÀgrat vara, en portalgestalt för tysk nationalism.
Ur sÄdana akademiska ideologier kom den anda dÀr universitet lÀt teologi och allt annat underordnas den nazistiska nyhedendomen, medan oppositionella tystades, drevs i landsflykt eller dödades.
Hitlerstaten likriktade kyrkorna, och fĂ€ngslade, fördrev eller hĂ€ngde dem som inte teg inför förgudningen av stat och fĂŒhrer.
Wittenberg lÄg lÀnge i kejsarvÀldets, nazismens och kommunismens skugga. Men staden finns kvar, numera befriad och ÄterupprÀttad i Angela Merkels Tyskland
I Är firas reformationens 500 Är dÀr, pÄ riktigt, inte förvrÀngd till nationalism, utan som en frihetens reform över nationsgrÀnserna.