Det har vĂ€ldig betydelse att en del institutioner och lagar garanterar frihet â riksdag, allmĂ€n röstrĂ€tt, tryckfrihet. Men dĂ€r finns nĂ„got mer. Friheten Ă€r ocksĂ„ en frĂ„ga om vĂ€rderingar, en kultur som lĂ€r oss och hjĂ€lper oss att hantera och diskutera skillnader i moraluppfattningar.
Ett fritt samhÀlle skulle inte kunna förbli fritt sÀrskilt lÀnge om invÄnarna var helt frÀmmande för rÀtt och fel, utan moral, förutom naken egoism, eller gruppegoism.
Vi har i Sverige en stark sjĂ€lvstyrelsekultur, utbredd kĂ€nsla för tolerans och rent spel â och en utbredd moraluppfattning om att göra sĂ„ mot sin nĂ€sta som man sjĂ€lv vill bli behandlad.
à andra sidan finns hela sektorer dÀr det blivit opassande att tala om rÀtt och fel. Ofta handlar det dÄ om affÀrsmoral, eller dess frÄnvaro. Men det finns Àven idésystem som över biologism leder till socialdarwinism och till förakt mot religion och samvetsbestÀmda moraluppfattningar. SÄdant ger rum för nihilism i vÀrdefrÄgor.
Det finns en skygghet och ovana att tala om hur tolerans och moraluppfattningar samspelar i ett fritt samhÀlle, och upprÀtthÄller ett fritt samhÀlle. Om detta skrev en av berömdheterna i det öppna samhÀllets idéhistoria, Karl Popper, flykting frÄn Wien undan nazismen. Han gav oss sjÀlva begreppet. Det öppna samhÀllet och dess fiender skrev han i exil, pÄ demokratins sida i idékampen mellan frihet och förtryck.
I en samling tal och artiklar, Äterutgivna 1989 finns ett konferensmanus frÄn 1954: Den allmÀnna opinionen och liberala grundsatser. Institutionerna i sig sjÀlva rÀcker, skrev Popper, aldrig för att bevara demokratin. Det behövs Àven traditioner som bÀr en demokratisk kultur. Till dem hör inte bara rÀttsordningens ramverk utan ocksÄ ett samhÀlles moraliska ramverk. Det Àr dÀr rÀttskÀnsla, sinne för spelregler och kÀnsla för mÀnskliga vÀrden finns. Med den grunden kan man resonera sig fram till kompromisser och rimlig balans mellan motstridande intressen.
Erfarenheten lÀr oss hur samhÀllen över tid kan lÀra sig demokratisk kultur, och att ett fritt lands politiska kultur och tillhörande moraliska ramverk har stor missionerande kraft. Liksom senare skett i Sverige tog generationer invandrare till USA till sig respekten för konstitutionen, toleransen och andra amerikanska vÀrden. SÄdant som Donald Trump nu förhÄnar.
Vad Àr det farligaste som kan bryta ner friheten? Popper skrev att det Àr om det moraliska ramverket slÄs i stycken, sÄ att spÀrrar mot cynism och nihilism försvinner och mÀnskliga vÀrden föraktas och upplöses. Nazismen syftade medvetet till detta, pÄpekade Popper.
Som vetenskapsteoretiker och kritiker av totalitĂ€ra ideologier betonade han viljan och förmĂ„gan att föra ett rationellt samtal, inte bara mellan liktĂ€nkande och inom avgrĂ€nsade kulturer, utan över grĂ€nser och skiljelinjer. Det Ă€r grunden för demokratin som styrelse genom diskussion. Den angrips nu â inte bara i USA utan Ă€ven i Sverige â i trumperiets, nĂ€thatets och identitetskollektivismens tid.
Nihilismens nollmoral leder till att godta det mesta, bara det lyckas, lönar sig eller duger för att underblÄsa hatet mot dem som Àr annorlunda. Detta andliga förfall uppvisas hos Donald Trump, men inte bara hos honom och hans eftersÀgare.