Att privatleasa en ny bil och betala en fast månadskostnad för både bilen, försäkring och service lockar många, även i Katrineholm. Ett perfekt finansieringsalternativ, tycker vissa. För riskabelt, menar andra. Foto:

Privatleasing fortsatt hett bland bilkunder

Katrineholm
annons

Ett utmärkt finansieringsalternativ eller en stor risk både för bilfirman och kunden? Att privatleasa bil är fortsatt populärt, men åsikterna går isär om hur bra det egentligen är.

Privatleasing av bil har ökat med raketfart de senaste åren. Antalet privatleasade bilar har ökat från drygt 3 000 år 2009 till nästan 49 000 förra året. I år har utvecklingen stannat av något, men ändå väntas 45 000 privatleasingbilar levereras. Det betyder att omkring 30 procent av alla privatregistrerade bilar som säljs blir en privatleasingbil.

Skobes i Katrineholm är en av alla bilfirmor som erbjuder sina kunder att leasa en ny bil. Här har man tydligt märkt av att privatleasing är hett eftertraktat. Försäljningschefen Mariusz Eriksson tror att utvecklingen kommer att fortsätta uppåt och att det är ett bra finansieringsalternativ för många kunder.

— Fördelen är att service och försäkring ingår i priset. Jag ser inga nackdelar. Det är solklart vad som gäller, säger han.

Mariusz Eriksson ger ett exempel där han menar att privatleasing är det självklara alternativet.

— Ett par i 25–30-årsåldern från Stockholm kommer in och vill köpa en begagnad bil för 120 000 kronor. Då måste de först betala 20 procent kontant. Sedan kostar försäkringen 900 kronor i månaden. Sedan tillkommer servicekostnad. Då vill de ju hellre ha en ny bil för samma månadskostnad inklusive försäkring och service. Dessutom slipper de betala 20 procent kontant.

På Wallins bil i Katrineholm har man däremot valt att inte hoppa på leasingtåget.

— Det är för stor risk både för kunden och för oss. Varken konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen reglerar privatleasingen och vi vill inte hamna i diskussioner med kunden om vad som gäller, säger säljaren Micael Jakobsson.

En av de största riskerna för bilfirman, är att bilen är för mycket värd när leasingtiden löper ut, normalt efter tre år. Då blir det svårt att sälja bilen, eftersom den måste vara så billig att kunden inte hellre väljer att leasa en ny bil.

— Kortsiktigt är säkert privatleasing en vinst för bilfirman, men man vet inte hur marknaden ser ut om tre år. Vi är inte beredda att ta den risken.

Micael Jakobsson säger att det är svårt för kunderna att jämföra vilka leasingavtal som är mest fördelaktiga.

— Det är så olika vad som ingår; försäkring, service eller bara bilen.

— Privatleasing kommer säkert att bli reglerat av branschen framöver. Om reglerna ändras kan vi säkert hoppa på det.

Privatleasing

En finansieringslösning med fast månadskostnad avsedd för nya bilar. Serviceavtal och försäkringar kan ingå.

Inget krav på kontantinsats.

Bilen återlämnas när kontraktstiden är slut.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

KatrineholmBilarEkonomi/PrivatKonsumentNäringsliv
Relaterat
annons

Mest delat denna vecka