Det gamla ut och det nya in. Julen är precis över och redan växlar varuhusets utbud över till vårvaror. "Vi måste hela tiden ligga före, när den 24 december har passerat bör våra julvaror vara slut", berättar Elina Fälth, varuhuschef på Åhléns i Katrineholm. Foto:

Hon blev butikschef redan som 22-åring

Katrineholm

Hårt arbete, målmedvetenhet och en tro på sin förmåga är en bra grund för ledarskap. Men det är också viktigt att någon tror på en. Det stödet hade Elina Fälth på Åhléns i Katrineholm när hon klev in i sin första chefsroll.

Det var Lars och Barbro Andersson på Axelssons i Katrineholm som trodde på den då 22-åriga tjejen från Fågelö utanför Valla. Efter gymnasiet började Elina i deras butik vid torget i Katrineholm.

— Jag fick ganska snart arbeta i olika butiker, bland annat uppe i Stockholm. 1998 när jag var 22 år fick jag ansvar för en egen butik i Farsta, paret Andersson och deras söner gav mig stort stöd hela tiden, berättar Elina Fälth.

Efter Axelssonstiden gick hon vidare till JC-koncernen, Brothers and Sisters, gjorde en sväng på Hemtex för att sedan kliva in i Axstores och Kicks. Då tillhörde kedjan Åhléns men i dag är det separata bolag med samma moderbolag.

— Jag har alltid varit chef sedan jag blev det första gången. Jag var säkert ingen bra chef då, men förstod inte bättre. Anledningen är väl att jag har haft för mycket åsikter hela tiden, säger Elina Fälth med glimten i ögat.

Har du förändrat dig som chef genom åren?

— Ja, absolut. Jag har hela tiden haft ett driv, satt upp mål och velat visa att jag kan, men nu tycker jag att jag inte har så mycket att bevisa. Däremot finns drivet att uppnå resultat kvar och jag smiter gärna tillbaka ned till jobbet när familjen somnat. Det finns alltid något att plocka med som går att förbättra, berättar Elina Fälth.

Nu har du varit Åhlénschef i Katrineholm i snart tio år, vilken är den största förändringen under dessa år i varuhuset?

— Det var nog när vi utvidgade skönhetsavdelningen. Vi gick från 165 kvadratmeter till 300, den utökningen hade aldrig hänt tidigare i något varuhus. Sedan har vi varit med i olika pilotprojekt, senast när vi fick använda läsplattor för att kunna hjälpa kunder att beställa varor som vi inte har i butiken men som finns i vår webbshop. Detta slog så väl ut att det har införts runt om i våra varuhus.

Elina Fälth berättar att Åhléns var tidigt ute med internethandel men fick pausa verksamheten då marknaden inte var mogen. Idag är företaget snabbt växande med sin internetförsäljning och det går att beställa, betala och sedan hämta ut varorna i varuhuset. Personalen kan med hjälp av sina läsplattor serva kunden fullt ut.

Hur ser du på Katrineholms möjligheter när Åhléns stänger nästan tre varuhus om året i Sverige?

— Jag tycker att vi har bra möjligheter, traditionen är lång i Katrineholm, ända sedan invigningen på 60-talet. Vi försöker att ta åt oss av den snabba utvecklingen, vara kundanpassade. Vi ser till att ha de produkter som kunderna frågar efter. Kunden väljer att lägga pengar på lyxprodukter. Våra kunder är lojala. Vi försöker också förbereda oss för ett förändrat köpbeteende. Vi har ju en så gammal och inrotad verksamhet så kunderna ser oss nästan som statliga, en rättighet att vi alltid ska finnas här. Men Åhléns har aktieägare som vill ha resultat och det innebär att företaget hela tiden ser över verksamheten.

Hur ska en bra säljare vara?

— Han eller hon ska kunna känna av kundens önskemål och vara hjälpsam och kunna klä sig i den roll som passar kunden. Vi är ett bra team som arbetar här nu, kanske det bästa under de år jag har varit ansvarig här.

Elina Fälth

Familjen består av mannen Robert och barnen Nova 15 år, Morris 11 år och Charlie 4 år samt katten Svea.

Bostaden ligger i Luvsjöområdet.

En ledig gör hon gärna ingenting.

Läs mer om dessa ämnen

Stortorget KatrineholmHandelnäringsliv