Ibland gör livet lappkast som gör att man får tänka om. Så var det för 26-årige Katrineholmskillen Erik Karlsson som gick en lovande idrottskarriär till mötes i tonåren.

– Jag ägnade mig åt fotboll dygnet runt och skulle börja på fotbollsgymnasium i Åtvidaberg. En månad innan terminen började bröt jag fotleden och fick helt ställa om.

Träning har alltid varit en stor del av hans liv och i stället började han träna på gym.

Artikelbild

| 25-årige Erik Karlsson från Katrineholm har startat sitt eget sportmärke Merka.

– Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag kunde inget och hade ingen att fråga, så jag fick googla, kolla på Youtube, göra fel och lära mig. När jag hittar något jag diggar går jag all in.

Erik Karlsson har sin egen Youtube-kanal sedan två och ett halvt år tillbaka där han delar med sig av erfarenheter och tips till närmare 8 000 följare.

Snart nog började frågor ramla in om var han köpte sina träningskläder. Erik Karlsson beställde dem från USA, men det var dyrt och leveranstiderna var långa.

– Jag har alltid tyckt att det är roligt med kläder och ville skapa ett eget märke med kläder som jag själv vill träna i. Jag fick hjälp med affärsutvecklingen från Startup Sthlm och Sarah Pehrsdotter från Katrineholm som grundade klädmärket Moonkids. Vi är så bortskämda i Sverige med hjälp till företagare. Om man bara vet var man ska leta finns så mycket gratishjälp.

Efter att ha pluggat på om tyger och sömmar och skissat på förslag togs kollektionen fram med hjälp av designern Linn Benediktsson. I höstas besökte Erik Karlsson fabriker i Estland och valde leverantör.

– Det är en längre process än vad jag trodde. Jag är ju rookie och har fått lära mig den hårda vägen. I maj kom de färdiga kläderna och jag kickade i gång min webbshop.

Att det tar tid att bygga sitt eget varumärke är Erik Karlsson väl medveten om och det gäller att sticka ut. Som en första reklamkupp hängde han och kompanjonen Alexander Lundström för ett par veckor sedan upp 800 galgar med Merka sportswear vid Lövatunneln.

Alexander Lundström är också från Katrineholm hjälper honom att filma och fota till Youtube och sociala medier.

Märkets namn är de första bokstäverna i Erik Karlssons för- och efternamn och M:et står för motgång som en väg till framgång. I sommar åker Erik Karlsson och Alexander Lindström ut på sommarturné för att träffa Youtube-kanalens följare och göra event på bland annat idrottsevenemangen SM-veckan i Malmö och på Gothia cup i Göteborg.

– Det ska bli jättekul! Andra sportmärken marknadsför sig med elitatleter, men vi vill träffa vanliga människor och lyfta fram deras träning och mål. Vi vill främja en hälsosam livsstil samtidigt som man ska kunna njuta av livet och ha roligt.