Var vänlig återkom imorgon

Jag skriver den här insändaren då många i min närhet upplever svårigheter att per telefon nå sin vårdcentral i Sörmland.Vårdcentralerna är basen i landstingets vårdutbud. De står oftast för den första kontakten och ofta även för den enda kontakten med sjukvården man behöver ha.

Moderaterna vill införa ett system så att patienter direkt får kontakt med en sjuksköterska på vårdcentralen.

Moderaterna vill införa ett system så att patienter direkt får kontakt med en sjuksköterska på vårdcentralen.

Foto: Stina Järperud

Övrigt2018-07-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Idag när vi ringer till vårdcentralen får vi i bästa fall meddelande om att vårdcentralen ringer upp ett visst klockslag. I sämsta fall får vi höra att kön är fylld och får meddelandet "Vänligen återkom senare eller imorgon". Så vill vi inte ha det när vi är sjuka och behöver ett snabbt råd eller vård.

I april 2018 var det 10 av de offentligt drivna vårdcentralerna som inte uppfyllde målet vad gäller telefontillgängligheten. Det betyder att många inte fick kontakt med sin vårdcentral och fick beskedet att ringa igen.

Att bli uppringd passar väldigt illa om man är på sin arbetsplats. Hur ska man då kunna prata i lugn och ro? Är man äldre är man kanske i behov av ett mänskligt stöd i sin närhet vid telefonsamtalet och så vidare.

Moderaterna vill göra det enklare att nå sin vårdcentral. En lösning är att införa ett system så att man direkt får kontakt med en sjuksköterska på vårdcentralen.

Vi vill underlätta för patienterna i kontakten med vården, inte vänta på att bli uppringd eller uppmanas att ringa igen nästa dag.

Moderaterna anser att vården ska vara enkel snabb och säker. Den första kontakten med vården per telefon skall kunna ske omedelbart.

Birgitta Carlheim-Gyllensköld

Landstingspolitiker (M)

Läs mer om