Med anledning härav vill vi påpeka följande:
Katrineholm Handel var redan i remissyttrandet över den trafikplan som ligger till grund för nuvarande förändringar i möjligheterna att ta sig till centrum med bil, starkt kritiska. Tillgängligheten skulle begränsas istället för att förbättras. Vi menade att en rimlig utgångspunkt hade varit att sträva efter att förbättra för cyklister och gångtrafikanter, men det hade inte behövt ske på bekostnad av bilisterna.
Vi börjar nu se konturerna av det nya Stråket och vi förnekar inte dess fördelar: I princip välfungerande rondeller, en tilltalande småskalighet jämfört med tidigare, vacker grönska och fina konstverk.
Men. Funktionsmässigt är Stråket en katastrof. Fientligheten mot gästande bilister är uppenbar och skapar en otrivsel som självfallet påverkar intresset att söka sig till centrum och därmed centrumhandeln.
Vi har vid olika tillfällen framhållit detta för kommunledningen, senast vid ett möte 180812. Tyvärr utan någon som helst förståelse.
Tillgänglighet och goda parkeringsmöjligheter är avgörande.
Med risk för att centrum försvagas ökar de externa handelsplatserna sin omsättning.
Detta beror på tre saker:
1. Tillgänglighet i form av bilparkering.
2. Tillgänglighet i form av enhetliga och kundanpassade öppettider.
3. Ett starkt utbud.
För medborgaren, besökaren eller om man vill konsumenten, är handelsplatsens tillgänglighet A och O.
Vi tenderar att välja platser som erbjuder enkelt tillträde till ett stort utbud, där vi kan uträtta många ärenden på en och samma gång.
Handeln är en mötesplats för människor och föder gemenskap och delaktighet i stadens centrum som skapar ekonomisk aktivitet. Men för det krävs en framsynt stadsplanering som låter handeln vara motorn som driver staden framåt. Att politiker och tjänstemän med ansvar för samhällsplanering vågar prioritera tillgängligheten och låter den bli ett verktyg för att stärka handelns konkurrenskraft.
Det vinner vi alla på.
Jaana Olsson
Hans G Winberg
Katrineholm Handel