Ju lägre hastighet (under 60 kilometer i timmen) går det åt mera bränsle per mil eftersom bilen måste köras på lägre växel och högre varvtal.
Mest miljövänligt är det om farten kan hållas jämn vilket inte är möjligt med nuvarande utformning av gatorna. Men det är säkert rätt att prioritera säkerheten före miljövinsterna.
Tyvärr är inte guppen inte anpassade mot de hastigheter som det skyltas med vilket gör att det blir ryckigt i trafikflödet.
Det hjälper inte hur mycket man skyltar med lägre hastighet och varning för gupp om bilens underrede ändå slår i trots att man framför bilen i gånghastighet. Senaste exemplet är guppen vid den nylagda rondellen vid OK.
När jag för ett par veckor sedan kom från Stockholmshållet och trots krypfart, slog bilen i så kraftigt att den fastnade på mitten av upphöjningen.
Efter mig kom ett tiotal bilar som även de slog i. Nu har man lagt mera asfalt men fortfarande tar det i även om inte så kraftigt.
Det hör till saken att jag har en helt vanlig personbil som inte är låg. Efter att framfört detta till kommunledningen var det naturligtvis ingen som vill ta ansvar för sina misstag utan hänvisar till underleverantörer och deras försäkringsbolag. Nu har bilen besiktat och lyckligtvis var det ingen skada som behövde åtgärdas eftersom farten i de närmaste var obefintlig vid tillfället varför rättslig åtgärd kunde avskrivas.
Den som beställt arbetet vilket är kommunen, bör se till att utkräva ett ansvar av sina leverantörer så innevånarna inte behöver få sina fordon förstörda. Sker ändå misstag skall man stå för det. Gör om, gör rätt.
Kurt