Gupp och farthinder pris för politiskt samarbete som S tvingats till

Ser i torsdagens Katrineholms-Kuriren ("Jag står upp farthinder och avsmalningar" 180621) att Carina Ekdahl gärna skumpar fram över alla de oräkneliga gupp och farthinder som numera utgör en del av vardagen för oss alla som bor och verkar i Katrineholm.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-05-17 07:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som de flesta andra har hon valt att köpa den kommunala propagandan som säger att det ät trafikpolitiska säkerhetsskäl som på detta utstuderade sätt minskar tillgänglighet och framkomlighet i vår vackra stad.

Den första frågan man måste ställa sig är: Hur såg säkerheten ut tidigare - innan det här drastiska förändringsarbetet inleddes? Hur många dödsolyckor har skett inom området? Hur många olyckor med allvarliga personskador har orsakats av för hög hastighet? Har olycksfrekvensen verkligen varit sådan att åtgärderna står i någon som helst rimlig proportion till det faktiska behovet?

Skulle inte tro det.

För att förstå det här måste man lyfta blicken och inse att det är det pris vi får betala för det politiska samarbetet i regeringsställning som socialdemokraterna tvingats till. Det är helt enkelt en effekt av det gamla bilhat som gått som en röd tråd genom Miljöpartiets verksamhet sedan många år tillbaka.

Direktiven går via departementet över till handlingsprogram av konsultbolag och vidare ut till kommunerna för att omsättas i praktisk verksamhet.

Och i Katrineholm har man okritiskt köpt det här med hull och hår. Det är annars lite olika hur man i andra kommuner har hanterat den här frågan.

Reser man runt lite i landet så ser man snart att vi ganska tydligt sticker ut. Katrineholm håller på att i rask takt profilera sig som en av landets mer bilistfientliga kommuner.

Nu tror jag faktiskt inte att ens Göran Dahlström tycker att det här är särskilt kul. Att under ett valår tvingas hantera ett accelererande politiskt missnöje i en sakfråga är väl inte vad han drömmer om.

För egen del är jag väl som de flesta: Både bilist, cyklist och gångtrafikant. Som gångtrafikant gillar jag fina cykelvägar och välskottade trottoarer, som cyklist fler och fina cykelvägar och som bilist gillar jag den nya sträckningen Talltullen - Lövåsen; jag gillar de nya rondellerna med fina planteringar och konstutsmyckning.

Men - till skillnad från Carina Ekdahl - hatar jag att skumpa fram över alla totalt onödiga gupp och farthinder.

Frustrerad trafikant

Läs mer om