Jag trodde att skolan var till för att göra eleverna redo för att fungera i samhället. Om experterna får råda blir eleverna bara redo att fungera i ett kravlöst samhälle.
Vill vi verkligen ha ett kravlöst samhälle?
Bortsett från privatföretagande som måste gå med vinst, är samhället dessvärre kravlöst. Så skolan förbereder elever för ett liv inom statliga, kommunala och landstingsarbeten. Inte för att fungera där arbetsresultat avgör om man får betalt eller ej. Inte för att arbetsresultat ska ge den uppskattning vi behöver för att må bra.
Betyg är där för att man ska anstränga sig. För att elever ska lära sig att anstränga sig, så att de kan lyckas med sin livsuppgift.
Som det blivit är betygshets stress och anledning till att man säger sig “gå i väggen” och få medömkan i stället för att sporras till att lära sig att lite ansträngning lönar sig i längden.
Vi har två samhällen. Ett kravlöst där man får lön av andras skatter, utan något arbetsresultat. Och ett där du måste prestera ett resultat för arbetsgivaren tillräckligt för att hen ska ha råd att ha dig anställd. Ett utan stress och ett med stress.
Egentligen behövs två olika skolor. En för de kravlösa i samhället och en skola för dem som vill bli stresståliga och framgångsrika under sin livstid.
Dagens debatt om betygshetsens skadliga inverkan är missriktad, då skolan inte försöker fungera för ett, utan för två helt olika samhällen. Vilket inte går.
KAJ