Provisoriskt lager asfalt – en medveten metod

Sörmland vatten syns ofta ute på gatorna. Bland annat för att laga vattenläckor och vanligt underhållsarbete.

Sörmland vatten syns ofta ute på gatorna. Bland annat för att laga vattenläckor och vanligt underhållsarbete.

Foto: Johannes Ernstberger

Katrineholm2025-05-13 09:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln: "Ni kan ju själva provköra på katastrofgatan"

Tack för dina synpunkter. Vi förstår att det kan upplevas som störande när vägar inte återställs direkt efter att ett arbete är avslutat. Samtidigt vill vi förklara att arbetet med att lägga ett provisoriskt lager asfalt – för att sedan färdigställa vägen med ett slutligt slitlager vid ett senare tillfälle – är en medveten och etablerad metod.

Detta arbetssätt används för att marken ska få tid att sätta sig, särskilt över vintern, innan det slutgiltiga lagret läggs. Syftet är att säkerställa bästa möjliga hållbarhet och kvalitet på vägbanan över tid. Ett för tidigt slutlager riskerar annars att spricka eller deformeras, vilket innebär både högre kostnader och fler störningar i längden.

Som kommunalt VA-bolag har Sörmland Vatten ett viktigt samhällsuppdrag. Vi arbetar varje dag för att säkra en trygg och hållbar vattenförsörjning för våra kunder – och vi ser våra kunder som en självklar del av det arbetet. Att lyssna, svara och förbättra är centralt för oss, liksom att vi tar ansvar för hela kedjan från planering till återställning.

Vi har löpande dialog med entreprenören och arbetet med att lägga det slutgiltiga slitlagret är planerat att genomföras inom den närmaste tiden.