"Viktigt att kunskap finns"

Insändare2015-05-12 20:39
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vill passa på att tacka kommunen för deras arbete med att införa Särskilda undervisningsgrupper på lågstadiet, högstadiet och på gymnasienivå. Även om en uppdelning från klass 1-6 som det i dagsläget är till klass 1-3 och klass 4-6 skulle vara det optimala och fler som nu är i behov skulle ges det nu enda möjliga skolalternativet. Dessa grupper är ett måste för normalbegåvade elever med osynliga funktionsnedsättningar som är i behov av mindre sammanhang, anpassad pedagogik och miljömässiga anpassningar. För att förstå varför det är nödvändigt med pedagogiska anpassningar är det viktigt att kunskap finns, något som ofta saknas hos huvudmän och skolor ges inte förutsättningen att arbeta med rätt stöd. En del elever med autism spectrum diagnos och ADHD kan vara i inkluderad klass om rätt förutsättningar ges, mindre rum finns tillgängliga, anpassad pedagogik ges och ett accepterande förhållningssätt finns hos alla. Inkludering betyder inte alla i ett rum heldag och helklass, utan förutsättningar måste ges för eleven att delta i de ämnen som fungerar tiden eleven orkar. Allt annat är enbart ett sätt att spara pengar och de som får betala är alla elever.

Kerstin Andersson

Aktiv i föräldranätverket Barn i behov

Läs mer om