Väntsal som väntsal, eller?

Tror ni på att försäljning och service ökar, när man tar bort försäljningspersonalen?

Insändare2014-01-29 11:34
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tror någon att till exempel Akademibokhandeln skulle ge ökat försäljningsresultat om alla expediter/försäljare blev permitterade? Folkets järnväg, SJ, har, kanske genom dyrbar konsult, nått den briljanta slutsatsen att de ska avskeda alla biljettförsäljare, för att få fart på försäljningen och då försvinner även kundservicen, biljettförsäljningen och -rådgivningen.

Nu vill Göran Dahlström att stationshuset, som hyrts av SJ, ska hyras av Marknadsföringsbolaget Turismförvaltningen, i dagligt tal turistbyrån.

Visst vore det bättre för turisterna med en turistbyrå på torgets och bussarnas sida om järnvägen? Som alla minns har turistbyrån sedan bolaget bildades i hyrda lokaler i Ängeln, på torget nära bussarna samt i Katrineholms-Kurirens lokaler där de nu är. Läget på torget var tydligen för dyrt eftersom man flyttade till Katrineholms-Kuriren. Även ett kommunägt aktiebolag måste se över onödiga utgifter/kostnader. Jämfört med stationshuset är vänthallslokalen vid änden av magasinet närmast bussarna väsentligt närmre till för turister/resande, vilket är huvudskälet, och billigt att inreda för ändamålet. Dessutom är vänthallen låst när turister och andra resenärer behöver värma sig. En turistbyrå i nära, naturlig servicefunktion för turisterna borde eftersträvas. Ängeln var för långt bort. På torget var lokalerna inte billiga, men hade varit bra om de varit öppna när behov fanns. Katrineholms-Kurirens lokal var för turisterna onödigt långt bort. Är inte magasinsbyggnaden möjlig beroende av värdskap, ombyggnadsbehov, et cetera föreslår jag bestämt ett fortsatt samarbete med Katrineholms-Kuriren till bådas nytta.

En av hyresvärdarna i Katrineholm äger stationshuset och får hitta på lämplig hyresgäst och användning av byggnaden. Höga hyror påverkar rörelseresultat negativt. Turistbyrån och marknadsföringsbolaget behöver visa upp måluppfyllelseresultat och vinnande siffror. Då kan låg hyra kombinerad med rätt position för turisterna göra susen.

KAJ

Läs mer om