I september 2020 slĂ€pptes en dokumentĂ€r âThe social dilemmaâ dĂ€r tech-experter, som tidigare jobbat pĂ„ toppositioner inom ledande tech-företag, berĂ€ttade hur djupgĂ„ende manipuleringen Ă€r pĂ„ sociala medier och hur oroade de Ă€r över utvecklingen. Giganterna inom sociala medier Ă€r bara intresserade av maximal vinst oberoende av konsekvenserna och det Ă€r svĂ„rt att lagstifta bort problemen.
Bilden som mÄlades upp var minst sagt skrÀmmande och berör bland annat hÀlsa, demokrati, politiska val, geopolitik, sjÀlvbestÀmmande och nationell sÀkerhet. Hur vore det om svenska staten hade bestÀllt en svensk kombiversion av de största sociala medierna, av vÄra svenska tech-experter, som var helt fria frÄn reklam och som var designade för att pÄ bÀsta sÀtt gynna anvÀndarna?
PÄ detta sÀtt skulle sociala medier kunna bli ett utvecklingsverktyg för samhÀllsutveckling istÀllet för ett fördummande och tidsödande slöseri. Sverige behöver nytÀnkande sociala plattformar som utvecklar, mobiliserar, och engagerar unga, vuxna och gamla, i en tid som genomsyras av nationella och globala utmaningar. Det borde vÀl inte vara sÄ svÄrt?