Svar på insändare i Katrineholms Kuriren 2/7 med signaturen KAJ
Besöksnäringen är en viktig näringsgren i Katrineholms kommun och för att få fler besökare, turister och etableringar till kommunen har bland annat KFV Marknadsföring AB bildats, som ägs till 70 % av näringslivet och 30 % av kommunen.
Katrineholms kommun har tillsammans med representanter från besöksnäringen och KFV Marknadsföring AB tagit fram ett målprogram för turism- och besöksnäringen. På uppdrag av Katrineholms kommun driver KFV Marknadsföring AB Turistcentret vid järnvägsstationen. Tillsammans ska intressenterna i besöksnäringen också verka för utveckling av destinationen Katrineholm – Sveriges Lustgård.
Kommunens roll är att i samverkan med KFV Marknadsföring AB och besöksnäringen arbeta med strategisk planering och initiera samarbeten, kvalitetsutveckling mm. Kommunen står också som arrangör av en mängd evenemang.
KFV Marknadsföring AB arbetar med marknadsföring, försäljning och marknadsutveckling. Affärsidén är att bedriva kreativ och effektiv marknadsföring och försäljning för att skapa bättre förutsättningar för turism, handel, boende, företagsetablering och rekrytering i Katrineholm och KFV-regionen (Katrineholm, Flen och Vingåker ).
Stora evenemang i kommunen som Diggiloo, allsång vid Djulö, Katrineholmsveckan och 100- årsjubileet är utmärkta tillfällen att marknadsföra kommunen och locka hit turister.
Att Katrineholm firar 100-årsjubileum som stad 2017 är en fantastisk möjlighet. I första hand är jubileet till för dess invånare. Därför har invånarna redan nu bjudits in till att vara med och bidra med idéer till hur kommunen kan fira under hela året.
KFV Marknadsförings första verksamhetsår var 2008. Enligt den TEM (Turistekonomisk modellundersökning) som görs årligen ökade omsättningen för turismen i Katrineholm från 199 miljoner kronor 2007 till 234 miljoner kronor 2008. 2014 var den siffran 368 miljoner kronor.
Omsättningsökningen har i sin tur påverkat årssysselsättningen som har ökat med drygt 50 % från 2007 till 2014. Turismen har alltså ökat i Katrineholm sedan bolaget bildades och vår ambition är självklart att denna positiva utveckling ska fortsätta.
Louise Magnusson VD på KFV Marknadsföring AB
Maria Magnusson, informationschef Katrineholms kommun