SVAR:

Insändare2015-02-06 17:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppna jämförelser är ett sätt att mäta hur kommunen står sig i jämförelser med andra kommuner. I sig säger det inte hur kvalliten på våra tjänster och verksamheter är utan mer hur förhållandet är jämfört med andra. På frågan om vad våra boende i särskilt boende tycker om vår mat som vi serverar så ser vi följande i svaren: 21 procent som tycker att maten är mycket bra, 40 procent tycker den är ganska bra, 26 procent tycker den är varken bra eller dålig och 12 procent tycker den är ganska dålig och 0 procent som tycker den är mycket dålig. När det gäller tillförlitligheten på enkäten skriver socialstyrelsen: En annan möjlig felkälla är när någon annan hjälper till att fylla i enkäten eller besvara enkäten åt den äldre.

Mina öron är alltid öppna när det gäller våra medborgares åsikter och jag lägger stor vikt vid att ha en bra kommunikation där jag kan ta till mig av tyckande och tänkande i vår kommun.

Att det finns boende som tycker maten är dålig måste vi som ansvarar för maten ta till oss eftersom det inte är den servicen/kvalitén vi vill stå för, utan vi vill att så många som möjligt ska vara nöjda.

Vi kommer att genomföra en brukarundersökning som ett led i vår ambition att servera god och klimatsmart mat där syftet är att ytterligare förbättra maten och tillgodose önskemål så långt det är möjligt. Undersökningen är helt frivillig och omfattar hela kommunens särskilda boende och enkäten är anonym. Ni som är anhöriga/kontaktpersoner har möjlighet att närvara när vi ska träffa den boende.

Skribentens erfarenhet av vår julmat kan jag bara beklaga, så ska det inte vara. Jag hoppas att klagomålet framfördes till dem som var berörda. Klagomålshanteringen är viktig för oss, hur ska vi annars kunna åtgärda det som är fel. Jag brukar alltid säga, tala om för människor runt omkring er om alla bra saker vi gör i kommunen, era klagomål ska ni berätta för oss i verksamheten så vi kan göra något åt dem.

Om det är så att insändarskribenten har mer att tillföra i denna sakfråga så finns jag tillgänglig på telefon och för personligt besök på mitt kontor.

Anneli Bengtsson (S)

Kommunalråd i Vingåker

Läs mer om