Svar från Vingåkers kommun

Insändare2014-11-05 15:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har under en tid fått signaler om att färdtjänsten inte fungerat tillfredställande. Det har utmynnat i en rad åtgärder, dels har vi tillsatt en tjänst i Kollektivtrafikmyndigheten för att kontrollera att våra avtal följs, dels har vi tagit beslutet att våra utförare (taxi) inte får förlänga sina avtal utan att vi gör en ny upphandling. Den har varit ute för anbudsförfarande under sommaren och tilldelningen var klar nu i dagarna. Så för Vingåkers del är det ett annat företag som kommer att köra i Vingåker framöver. Det är ju inte något som garanterar att bilarna inte kan gå sönder som nu hände i ert fall. Med en noggrannare uppföljning och hårdare regler på bilarnas skick hoppas jag att sådant minimeras i framtiden.

Vad gäller avtalet med Samres har vi tagit ett beslut i Kollektivtrafikmyndigheten om att vi ska sköta beställaruppdraget i egen regi i framtiden, vilket innebär att när avtalet med Samres går ut så ska vi ha riggat en egen beställarcentral som ska finnas här i Sörmland. Jag kan bara beklaga att färdtjänsten har fallerat för din pappa. Så ska det inte vara, det är inte acceptabelt, utan vi vill att de som är beroende av färdtjänsten ska känna sig trygga och nöjda från port till port. Att det inte varit så den senaste tiden är vi som sagt smärtsamt medvetna om, och jag hoppas att de åtgärder vi vidtagit och med de förändringar som kommer att ske i framtiden så kommer kvalitén på resor att öka och kontakten med nya beställningscentralen att fungera bättre.

Anneli Bengtsson (S)

Ordförande, socialnämnden, Vingåker

Läs mer om