Svar från Vår vårdcentral

Insändare2014-10-30 07:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man ringer till vårdcentralen för att man önskar en andra bedömning av en åkomma som precis bedömts på akuten och där bedömts som icke akut, kan man ju inte prioriteras före andra icke bedömda patienter. I just det här fallet fick man träffa en specialistkompetent ortoped vilket är en oerhört hög servicegrad som sällan kan erbjudas på vårdcentral.

Vanligtvis får man en remiss från vårdcentralen till ortopedmottagningen där väntetiden kan vara väldigt lång. Att träffa en distriktsläkare på vårdcentralen hade gått fortare men hade sannolikt resulterat i just denna remiss till ortopedmottagningen.

Att behöva vänta på röntgensvaret kan naturligtvis vara frustrerande för patienten. Det kan ha flera orsaker, dels kan vårdcentralen få vänta på svaret från röntgen – vilket kan variera i tid, dels är det ju inte så att man bara kan svara patienten så snart svaret kommit eftersom den ansvarige läkaren måste ta ställning till om och vilka åtgärder som behöver vidtas utifrån svaret.

Från Vår vårdcentrals sida strävar vi efter att ha så hög servicegrad som möjligt och vi beklagar förstås när man upplever lång väntetid. Men hoppas på förståelse för att vi alltid måste prioritera de sjukaste patienterna först och vi måste alltid ta hänsyn till den medicinska säkerheten och inte skicka ut svar i all hast utan noggrant ställningstagande.

Annika Öbrink

Kontaktperson Vår vårdcentral

Läs mer om